Saturday, October 4, 2008

MALAYSIA O MANUSIA!

Aku tak tah mana satu yang patut dipersalahkan
Adakah manusia itu yang salah?
Atau Malaysia yang harus dihentam tohmahan ini.

Korupsi merata-rata. Politik tuku kambing.

Dua perkara yang tenyata aku ambil tahu dan marah bila memikirkan.

Korupsi. Aku belajar di negara India dan aku dapat lihat sedikit sebanyak kesan korupsi kepada negara. Ok aku mengaku kebanyakan kami mengamalkan korupsi. (kecil-kecilan hahha) terutamanya bila kena tahan dengan polis dan bila nak membeli barangan.
Memang pelik kalau kita dengar ini,
Cuba duduk di sana, aku bagi masa beberapa bulan je.. Sumpah korang faham maksud aku.
Di sana, tak kira awak tu ada lesen ke insuran ke apa ke...xpasal kena tahan.
Kne pao duit dengan polis. Masuk poket la tu gamaknya sebab tak dapat resit pun.
Perkara ini pun ada berlaku di Malaysia. Cuma aku tak rasa sekerap dan seteruk di sana.
But trust me, it is getting worse days by days in here, Malaysia.

Memang kecil kita nampak. Hakikatnya jelas kemudian hari.

Politik. Bab ini memang aku tak arif. Tapi aku sebagai rakyat wajib mengetahui politik negara sekarang. but for the time beings, Im hardly can tell the differences. Dan juga kebaikan yang sepatutnya bersipuh di dalamnya. Memang susah kita nak mengandaikan agenda politik ini. Semua orang ada pendapat masing-masing. Dan tak semestinya pendapat kita ni betul 100%.
Baik-baiklah kita menilai. Cuma yang jelas kita lihat, kontra menyelimut pro.
Dalam hari-hari berpolitik, macam-macam hal diketepikan. Sepatutnya yang penting tu diutamakan ini tidak. Kalaulah politik kita bersatu....10 tahun lagi mungkin?

Malaysia? atau Malaysian?
Siapa dalang? Aku, kau, kita semua






No comments: