Saturday, August 29, 2009

Agenda Beragam

Baru-baru ini..Malaysia sekali lagi digegarkan dengan tindakan masyarakat yang beraneka ragam..
OH Malaysiaku..aku sudah tidak pasti dengan hala arusmu
Hanya sebidas kata aku mencelah, tentang imbusi yang berlaku di Shah Alam seksyen 23 berkenaan mogokan @ rusuhan...terhadap isu pemindahan kuil yang berdekatan dengan masjid..

Aku risau perkara ini menular dalam masyarakat. Kerana sejarah sudah membuktikan kepada kita isu agama adalah isu paling sensitif. Isu ini mampu memusnahkan segenap tamadun dalam sekelip mata.OH

Berkenaan simbolism kepala lembu yang dipamerkan..banyak pihak tertanya2..adakah ini dugaan politik semata-mata atau isu agama sebaliknya, yang ditelus secara halus?
Sebahagian berpendapat menggambarkan ''orang atas ibarat lembu dicucuk hidung''..manakala sebahgian menggambarkan ''lembu simbolik ketuhan Hindu''
masing-masing mempunyai hujah tersendiri..

Cuma..kita sebagai Islam warasnya berfikir sebelum bertindak. Baik buruk sesuatu perkara mampu membawa kita ke arah kecundang..

  • "Janganlah kamu mencerca benda-benda yang mereka sembah selain Allah, karena mereka kelak akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada (pada pandangan) tiap-tiap ummat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan." (Q.S.al-Anan'am:108)

  • Friday, August 7, 2009

    KITA MASIH KOLOT


    Bukan kemajuan yang bakal dipersembahkan, bukan kekayaan yang hendak dipertikaikan...

    Dengki-mendengki sesama manusia masih menular di kalangan kita. Manusia memang mudah lupa diri, dan paling hebat menunjukkan belang pabila tidak senang melihat kesenangan orang lain. Dan dari titik itu kita dapat lihat sejauh mana manusia mampu beraksi tanpa batasan..jauh melampaui batasan waras seorang manusia.
    Lihat sahaja di sekeliling kita, di depan kita mungkin senyap tak berkata..belakang kita siapa tahu?

    Terkadang pelik dengan telatah masyarakat, yang mengaku baik yang mengaku beragama..tetapi masih kolot dalam bertindak. Suatu adat yang masih diamalkan turun-temurun..MAIN HANTU, MAIN JIN DAN MAIN SYAITAN...Mungkin di antara kita pernah mengalami, terfikir untuk mengalami mahupun mendengar daripada sesiapa..tetapi harap-harap jauh sekali MENCUBANYA..
    Sudah lahiriah dan batiniah Tuhan katakan, manusia tidakkan berbaik dengan jin syaitan. Sedangkan manusia sesama manusia sering bertikam lidah, bertelingkah. Inikan hubungan manusia sesama makhluk halus..yang ternyata tak terjamin sejauh mana mereka mampu pergi.
    Bukan setakat orang-orang veteran yang berkecimpung, semua lapisan umur turut berminat. Ada juga remaja yang pinta tolong jin syaitan untuk mendapatkan jawapan peperiksaan (memang dorang tu belajar tinggi sampai PhD pon!)..
    Yang pinta berubah cantik?oh..ramai sekali..susuk2..


    Aku hairan kenapa amalam ini masih diperturunkan, walhal kita semua tahu baik buruknya. Kita tahu perkara ini makan diri..tak kira tuan atau siapa-siapa sahaja..Tetapi manusia masih berani bermain dengan api..isk2..

    Manusia bila tak mampu menganiaya orang dengan tangan sendiri, mulalah dia pergi berbomoh..konon2 mampu menyirat daging tanpa tinggal bukti...
    Manusia bila dengki dengan kekayaan orang lain, mulalah memuja supaya bagi sakit itu ini orang dibenci..
    Manusia bila rasa sakit hati, mulalah pergi beburu mangsa nak dikenakan..
    Malu-malu...lagi malu bila tahu yang semua ini datang di kalangan masyarakat Melayu sendiri..

    Walau kini kita hidup dalam bangunan konkrit, hutan konkrit..jangan disangka "mereka" tidak wujud. Mereka di mana-mana sahaja dan hanya perlu pengeras seberapa cuma untuk berhibur. Mungkin kelak kita masih tak berjumpa jin syaitan mahu pun manusia 'bertopeng' mereka. Saksikan sedewasa mana nanti kita akan berselisih, berjumpa, bertegur sapa dan hidup bersama..tanpa menyedari elemen api masih, sedang dan bakal menrentung.

    "KITA TAHU SYAITAN BUKAN KAWAN YANG BAIK..DAN SEBAIK-BAIK MEREKA TU SEBURUK-BURUK PERANGAI MANUSIA YANG PERNAH HIDUP ATAS MUKA BUMI"

    Monday, July 20, 2009

    SEORANG KENALAN..LAMA DAHULU..

    Seorang pemuda yang penah bersua dahulu..berkongsi suatu kehebatan..yang pasti aku tiada,tiada kekuatan sehebat itu

    Ditanyakan padanya.."Kau ni xmahu bercinta ke?tengak kawan2 suma dah ade ko xrasa sumthing ke?"

    Senang dan bingkas jawapnya...aku kelak terkedu..
    "Bukannya tak mahu, masih belom sampai masanya..Kita akan berjumpa ramai orang yang akan lalu-lalang dalam hidup ni. Yang akan menyukai kita, kita menyukai dia, saling suka...tapi suma itu belom pasti jawapnya. Aku ini pun belom bersedia untuk perkara2 itu, buat apa mahukan suatu yang bukan kehendak jiwa?itu namanya seksa..

    "Diri ini pun perlu diperbetul dulu. Kalau xbersedia itu bukannya makna tak mahu..bukan..tapi realitinya ramai yang salah tafsir..biarkan.."

    "Kalau menyukai seseorang itu, kadang2 xperlu pun nk ucapkan kata cinta..sebab kalau cinta itu datang dari Tuhan..akan datang dengan sendirinya, Aku dahulu pernah menyukai seseorang, namun hati kata salah dan dusta. Dan aku jawap belum bersedia dan belum masanya lagi, banyak perlu diperbetul diri ini. Mungkin itu bukan milik aku.."

    "Kesimpulannya, hidup ini bukan berkenaan dengan cinta sahaja..Banyak lagi perkara lain. Mungkin kita dapat cinta,kita hilang yang lain..mungkin..sebab hidup ini memang kita rancangkan, tapi bukan kita yang tentukan..most things wont go as we planned.."

    Hebat...
    Dan lunas bicaranya...seseorang yang berumur 30 ketika itu..
    yang sangat masak naluri remaja seperti aku ni..=p

    Saturday, May 30, 2009

    KEDAI MAMAK


    Setibanya di Malaysia kelak hari itu, ada beberapa kawan da start mesej2 nk wat program ape,,
    tapi setahu aku la..
    kehidupan aku di Malaysia ini..selama 2minggu ini..
    Malam2 hari melepak2 ngn member2 kt mamak..
    Siang lepas subuh kena Qadha tidur..zzz...smpai tgh hari skit..
    Lepas tu bangun...teruskan merayap..setiap saat jangan dibazirkan tanpa berbuat apa2.

    Kadang-kadang orang kata membazir masa lepak kedai mamak
    BEtul ker???
    tak jugak...banyak juga faedahnye..(defend2)
    Kita kadang2 bole dapat member2 baru..
    Kongsi pendapat..kongsi pengalaman..kongsi masalah..
    bermesra2..merapatkan silaturahim
    Masa2 malam kita tidak terbuang dengan bersahaja semata-mata (defensive mode lagi)
    Tapi masalahnya..sebahagian masyarakt Malaysia masih menganggap budaya melepak itu suaatu yang negatif. 100% negatif...
    Aku xfaham kenapa negativiti mereka itu dilemparkan kepada pelepak2..sedangkan mereka sendiri pernah mengalaminya..atau mereka ini xpernah melepak..cuma tahu berpendapat sahaja
    Sesetengah orang melabel pelepak ini sama ranking ngan dak2 jahat, rempit, dadah mat pit..aish...tapi tu sume mulut orang..ape bole buat

    Kehidupan di Malaysia ini agak berbeza berbanding di India
    Malam2 kt India pukul 10 dah tutup da suma kedai..
    Kat Malaysia..Pukul 10 baru la nampak LIve skit kedai2
    terutamanya kedai mamak la...
    dan aku sendiri akui..aku pn jenis cergas malam2..hoho siang2 berhibernasi..(nocturnal)
    That's why I miss Malaysia most~..cause this one couldnt be found in India
    Dan aku tahu..saat2 melepak ini suatu hari nanti akan hilang..
    Apabila suma orang sudah ada tanggungjawap..
    PAbila suma orang ada keluarga, kerja masing-masing...
    Pabila suma orang pn da ada umah sendiri2..jauh2 plak tu...
    Ya..bersedialah menempuh saat itu...
    Dan aku perlu perlu PErlu arif dengan kerjaya aku suatu hari nanti..sebab kerjaya aku itu 100% bakal menjadi penyebab terbesar yang menghalang budaya ini

    Cuma kiranya...
    Ada suatu malam nan sunyi tu..aku dan beberapa orang rakan melepak...
    tiba-tiba seorang rakan mengajukan soalan..

    ''Kenapa mamak2 ni laku ek?padahal ade je kedai melayu kat sebelah ni...tapi sume orang pn gi kedai mamak...asal ek??"

    erm..suatu soalan yang membuatkan aku tertanya..kalau berkehendakkan jawapan individu memang senang je..Of course la aku jawap " Kedai mamak lagi ramai orang. Orang ramai meriah skit...pastu sume orang pegi mamak..follow je la..'' ( ni jawapan buduh namanya )

    hurm ape kurangnye kedai melayu tu kalau hendak dibandingkan dengan kedai mamak?
    Dua-dua kedai buka 24jam..
    Dua-dua kedai masakan sedap...
    Dua-dua kedai cantek2...
    yang bezanya...bilangan pelanggan...
    Kita asik cakap orang melayu ni xtolong orang melayu..tapi kita sendiri pun tetap sama cmtu jugak...cakap xserupa bikin..( ditujukn tepat ke arah aku jugak~)

    Tuesday, May 26, 2009

    FATHER AND SON

    (Feat. Yusuf Islam (Cat Stevens)) 

    Father 
    It's not time to make a change 
    Just relax, take it easy 
    You're still young, that's your fault 
    There's so much you have to know 
    Find a girl, settle down 
    If you want you can marry 
    Look at me, I am old, but I'm happy 

    I was once like you are now 
    and I know that it's not easy 
    To be calm when you've found something going on 
    But take your time, think a lot 
    Think of everything you've got 
    For you will still be here tomorrow, but your dreams may not 

    Son 
    How can I try to explain, when I do he turns away again 
    It's always been the same, same old story 
    From the moment I could talk I was ordered to listen 
    Now there's a way and I know that I have to go away 
    I know I have to go 

    Father 
    I was once like you are now 
    and I know that it's not easy 
    To be calm when you've found something going on 
    But take your time, think a lot 
    Think of everything you've got 
    For you will still be here tomorrow, but your dreams may not 

    Son 
    All the times that I cried 
    keeping all the things I knew inside 
    It's hard, but it's harder to ignore it 
    If they were right, I'd agree 
    but it's them THEY know not me 
    Now there's a way and I know that I have to go away 
    I know I have to go
    (father-- stay stay stay, why must you go and
    Make this decision alone? )

    Dedicating to all fathers and sons..of the world...
    Hold your breath..look into your heart and soul
    This song is something to be said
    As a son, it's being ridiculous if I just stay put in calm situation. Most of the time we will go into rampage
    Making decision?sometimes we just put them behind. 
    This is it for being a teenager, fusing thought with the parents is hardly happened.
    All we had is quarrelling, red-faced, and heart feelings..

    ''In the time of britney spears and other such pop artists that sing utter crap. This is ameaningful song fullof soul passion and truth. Describing the often rocky realation ship of not just father of sons but other such family. Both voices are astounding and always on key all the way through. This song and the singers ought to be applauded.''

    ''This is a wonderful song. It express the difficult relationship between parent and child and a young persons struggle to find a way in life.
    Ronan Keeting has a wonderful voice and can really express the passion and emotion of this song.''

    Wednesday, May 20, 2009

    PAWANA SEORANG PENDIDIK

    Dulu aku sering tertanya-tanya..
    sejauh manakah kekuatan seorang guru itu. Well, guru adalah guru
    dan aku tak tahu sama ada aku mampu sentiasa mengingati guru-guruku..
    Bagi aku..guruku tidak terhad kepada mereka yang mengajar aku sahaja
    Sepanjang hidup ini selama 20 tahun..
    aku telah berjumpa bermcam aneka manusia yang datang dengan pelbagai aneka ragam..
    dan mereka telah mengajar aku..
    Aku gemar melabel mereka ini pendidik..pendidik yang mendidik kehidupan aku dahulu dan sekarang

    Mereka lemparkan kata-kata sinis..mereka mengajar aku erti sabar
    Mereka tegur akan silapku..mereka ajar jalan benar
    Mereka abaikan kewujudan aku..mereka ajar aku erti keteguhan
    Mereka mengherdik hina aku..mereka ajar aku membina personaliti
    Mereka menolong aku..mereka ajar aku erti kemanusiaan
    Mereka memuji aku..mereka ajar aku siapa aku
    Mereka ini pelbagai aneka, ragam, citarasa..yang ternyata jauh berbeza dengan aku..
    dan ternyata kehadiran mereka ini melabel aku sebagai manusia
    Sebagai manusia..Menjadi lebih manusia..Membentuk seorang yang manusia..

    Guru oh Guru!

    Usman Awang

    Berburu ke Padang Datar
    dapat rusa belang kaki
    berguru kepalang ajar
    ibarat bunga kembang tak jadi

    Jika hari ini
    Seorang perdana menteri berkuasa

    Jika hari ini
    Seorang raja menaiki takhta

    Jika hari ini
    Seorang Ulama' yang mulia

    Jika hari ini
    Seorang peguam menang bicara

    Jika hari ini
    Seorang penulis terkemuka

    Jika hari ini
    Siapa sahaja menjadi dewasa
    Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
    dengan lembut sabarnya
    mengajar tulis baca .

    Aku suka sajak ini. Isinya ringkas namun padat dan sarat dengan makna..if only we have time to think dan feel about it...
    Mungkin masih belum terlewat untuk aku menyatakan Terima Kasih Pendidik!..kerana membentuk aku semacam ini

    Monday, May 18, 2009

    HANYA SEKADAR SANDIWARA

    Kadang-kadang mulut boleh berkata lain..
    Namun hati tidak rela menyepi..

    Kadang-kadang jiwa rasa memberontak..
    Namun iman kata jangan..

    Kadan-kadang naluri merasa tegar..
    Namun suara hati membisik bukan

    Kadang-kadang minda kata benar...
    Namun egois terus berjaya menafi..

    Kadang-kadang diri kata nafsu...
    Namun syaitan kata  perlu...

    Aku suka mendengar pabila sesetengah orang berkata..Dunia ini hanya sekadar sandiwara..kerana aku mula mengerti..
    Apa itu sandiwara?
    Sebenarnya bukan aku, bukan orang di sekelilingku itu sandiwara...
    Kita hanya boneka
    Sandiwara itu pentas dunia...yang kadang-kadang kita agungkan

    Kadang-kadang?Sejauh manakah erti kadang-kadang itu?
    Sekerap dua tiga kali tidak mengapa..jika ribuan kali kadang-kadang?
    itu lah polar transkripsi sebuah kehidupan...
    kadang-kadang itu sama ertinya masalah, dugaan, keseronokan, kejutan..etc bla222
    yang mana mencupak rasa pahit manis hari-hari kita

    Sandiwara ini baru bermula..saat ini sekadar muqaddimah
    kerana pasti kelak lebih canggih sandiwara ini
    Selalu bermain dengan emosi?Sila elakkan...
    kerana kelak ia membaham kendiri...
    secara halus...sedalam-dalamnya...dan secara automasinya...

    Senang terasa hati?mungkin Tuhan cuba mendugamu..
    Sejauh mana secubit rasa mampu menggoyah dirimu
    Sepantas mana kocakan gerimis mampu mengundang tsunami
    Kita boleh berlaku sempurna..dengan berkata, ''Biarkan jela..''..''Dia tak perasan kot''
    tapi
    Setangkas mana sanubarimu mampu menangkis tetakan pedang kata-kata?
    Bicara manusia umpama mata pedang
    Merobek segala macam halangan..ini kan pula hati yang rapuh,,

    Telah aku katakan..
    Ini hanya sekadar sandiwara..
    Dan sandiwara ini baru sahaja bermula..
    Seperti kita melihat sebuah movie, jauh lagi perjalanan ceritanya..
    Apa plot?Siapa antagonisnya?Apa klimaksnya?Siapa menang?
    Sandiwara itu pentas dunia...Manusia itu boneka...Kadang-kadang itu penambah rasa
    Jika manusia sendiri penghalangmu..hapuskan mereka dalam fikirn...
    Jika emosi itu perosak dalaman...kawal dan sangkarkan setelilti mungkin...
    Jika syaitan itu sekutumu...pulaukan mereka habis-habisan..

    ....Picisan ini juga sekadar sandiwara..memenuhi galeri-galeri jiwa yang putih badai...


    Saturday, May 16, 2009

    OH MALAYSIAKU!

    Sempurna waktu ini..aku merenung jauh ke luar jendela burung besi ini...
    langit biru kelihatan merenung kembali..laut bawah itu meluas horizon...

    Oh sudah tepat 7.30pagi!
    Pendaratan oleh Kapal MAS MH143 bakal berlaku...mencoret sejarah hari ini..sahaja 
    Semalam di India, Hari ini di Malaysia?
    Ya pelik tapi benar hohoh.3jam setengah penerbangan cukup untuk melihat saujana Tanah Malaya

    Aku xmampu melelapkan mata langsung dalam plane..rasa2nya adalah cuma 10 minit je kot terdozzing off
    Dan ade satu masa tu tiba2 pulak aku ter'ON' hp, dan2 je ade sorg pramugara tu datang cakap..
    ''Adik, jangan buka Hp..kaco radar kang..''
    ''Saya tertekan je la bang''
    (padahal aku nak tengok jam pukul berapa memandangkan aku xde jam tangan langsung,kantoi busuk2 )
    Pastu,
    Ada suatu masa tu juga aku tertekan bell, padahal aku nak tekan butang declining seat tu hoho..oleh itu datang jugak la si pramugara tu tanya sebab apa, siap bawak air lagi...aiyak telan saja!
    (asik2 pramugara je datang,mana pramugari???)
    Aku duduk di sebelah senior aku, baru je kenal dlm plane haha
    dan kebetulan kami berdua memang mulut ON 24jam
    akibatnya dua2 tak tidur dari awal sampai akhir haha
    bersembang 3jam non-stop?world record gak ni hoho

    Aku mula terlihat horizon malaya dari jendela ini...
    Aku rindu itu rindu ini
    Aku mahu itu mahu ini
    Aku idam itu idam ini
    Aku suka itu suka ini
    Lalu buat masa ini aku hanya mampu menghirup oksigen Malaysia
    sebelum aku tiba di rumah sepenuhnya..roh dan jasad..

    Planning dah ada dalam otak, kawan2 di Malaysia dah mula mesej ajak-mengajak
    ade reunion la malam ni...(sampai subuh la gamaknya)
    Tiba di rumah, berlari2 anak mendapatkan simcard Upack hoho
    so
    sekarang lupakan India sepenuhnya..hidupkan Malaysia seanteronya!

    Wednesday, May 6, 2009

    RASA INI MENCARI

    Petang tadi..
    Rembesen hujan itu melurut syahdu
    membuatku terpaku lena..lena dalam kekalutan dunia
    Langit tebal kupandang tinggi..biru-biru awan itu melusuhkan pemandangan retinaku...
    sambil menutup jendela bilik..
    Lantas tumbang atas kamar empuk itu...bertatahkan hitam warna kegemaranku..keseluruhannya bantal, tilam, bla2..

    Kala diri dibolos maya..roh halusku menerjah alam mimpi yang mana aku tahu di sana bukan aku mampu kawal jalan ceritanya, malah emosi, roh, petanda dan macam2 unsur lagi lebih berkuasa mengerti perjalanan alam tersebut. Dalamnya, aku hanya mampu bertegar selaku pemerhati, penyaksi dan perasa semata-mata..hingga episod itu tamat seadanya..

    Petang itu...
    Aku tidak suka akan mimpi itu..buat pertama kalinya..
    kerana ia betul menduga2..
    menduga pegangan yang aku pegang ratusan dekad ini
    Bukan bermaksud membatasi ruangan waktu ini..
    kufikirkan cetusan mimpi itu 
    Bukan bermakna aku tidak percaya seanteronya..
    kudalami erti siratan benang mimpi itu...
    Boleh jadi itu syaitan~ah abaikan

    ........
    ....................
    .....
    Bangunku terusku pahut sebuah buku...hasil penulisan Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni
    Tertera ayat demikian...yang menegangkan akar mataku..

    Siramlah hati anda dengan air cinta dan kasih sayang sebanyak tujuh kali dan siraman yang ke lapan anda campur dengan debu memaafkan orang yang telah menganiaya dan mencaci anda, agar dapat hidup dengan tenang dan bahagia

    YA..TENANG dan BAHAGIA...
    Mungkin itu yang aku cari selama ini..bukan, itu yang kebanyakan kita cari selama ini. Tetapi berapa ramai yang sudah temui?
    Senang kita bicarakan, namun begitu susah sekali kita cernakan..

    Monday, May 4, 2009

    PANASONIC LUMIX DMC-FZ28



    Hurm..I am addicted to photography..and dont even bother spending most of the time holding camera.Heheh..but it was then, before this i dreamt to buy DSLR model..but even so, insufficient money haha..till then I just can afford to buy this semi-pro model of Panasonic..maybe this is the trial time, I need to master this one first before I can go to the next step..but its ok, after this i'll be aimed for DSLR hohoh





    Sunday, April 26, 2009

    TATKALA KALIMAH MULA MENUSUP PADU


    Semakin melalui ranjau hidup ini..semakin macam mata ini melihat..
    semakin tegar sanubari ini menafsir...semakin lincah emosi ini berkocak..
    Melihatkan berjuta macam ragam manusia..
    Mendengar bermacam cerita dusta..
    Bukan salah manusia..mungkin salah syaitan..
    Mungkin..siapa tahu...

    Tatkala ini..hati tiba2 berdentum la..sebab aku terbuka satu laman web yang agak Islamiah..yang mengatakan tentang dunia masa kini..dan seseungguhnya memang sepadan la seperti apa yang diperkatakan tentang masa ini..tidak terlepas aku daripada golongan2 itu..

    Laman itu mengatakan tentang manusia masa kini..yang kian leka dan alpa..
    Dalam mengejar unsur duniawi, secara tidak langsung kita tidak sedar kita turut melakukan apa yang tidak patut..bak kata orang cakap xserupa bikin..
    Dahulu bukan main mulut ini cakap itu ini pasal sekularisme..tapi dalam diam2 kita turut 
    melakukan hal yang sama..memisahkan agama dalam kehidupan, takut orang kata kita ni kolot kita ni konservatif..
    Aku baru2 ini agak terkejut bila sesetengah orang mengatakan, '' Kolot la kau ini cakap pasal agama2 ni''
    Walaupun aku ini bukannya daripada golongan yang baik2 dan bukannya daripada kalangan yang menegakkan hukum agama, tapi sekurang2nya dengan berbekalkan asas yang selama ini kupegang sasa..aku xsanggup meluahkan kata2 sedemikian rupa.

    Dan diperkatakan..isu busybody..dalam Islam no such thing..yang selama ini kita anggap busybody itu jelik sakai sengal..salah sedikit dan aku jua turut tmenyangkal..Sebab busybody itu ada tahapnya..Busybody bermakna kita mengambil tahu tentang orang sekeliling kita, sejauh mana kesihatan mereka, apa yang dilakukan betol ke tidak, di mana mereka, ada masalah ke?..dan itu yang sepatutnya diaplikasikan..
    Tapi apakan daya,,mentaliti ini mempengaruhi sebilangan besar antara kita..
    kita sering mengatakan busybody itu teruk..sedangkan Rasulullah sendiri pernah mengatakan tidak sempurna iman seseorang selagi tidak menyanyangi diri sesama saudara
    Bagaimana mahu menyanyangi saudara jikalau mengambil tahu pn salah?bertanya lebey pn salah?
    Jangan membatilkan istilah mengambil berat dengan busybody tu....

    Salahkah kita menggembirakan orang lain?Sedang kita melihat orang2 bermasalah di sekeliling kita?Bukan bermakna kita menyelinap privacy orang dengan bertanya, menasihati dan berbuat sesuatu..cuma ada taktiknya secara berhikmah..
    Bukan mudah kita memuaskan hati semua orang..Bukan mudah kita menyaksikan kegembiraan orang lain..
    Kerana sudah terbukti tertanam perasaan 'I want something in return' dalam diri setiap insan..
    Rasullulah sudah menyiarkan kepada kita tentang asbab pahala itu diberikan jika hati ini berkata ikhlas..dan ternyata jikalau kita tidak pinta sekali pun, Tuhan itu Maha Adil..Gembirakanlah orang sekeliling anda dan ternyata anda akan mendapat kegembiraan juga..secara tidak perasan,bukan sekarang mungkin kelak nnt..

    Banyak juga dugaan ni ya..Pernahkah kita berfikir kenapa begitu dan begini sekali Tuhan menduga kita?tidak..kita jarang memikirkan secara kritikal perkara2 ini..Kadang2 kita nak sedapkan hati kita akan cakap,'' Qadha dan Qadar la tu''..tetapi sejauh mana bingkisan kata itu mampu menenangkan jiwa ini. Mungkin sebab kita masih tidak memahami secara mendalam maksud Qadha dan Qadar itu sendiri..mungkin selama ini kita hanya berfikir menggunakan akal fikiran semata-mata, tanpa halusan mata iman itu sendiri..Dan mungkin kita terlupa janji Tuhan dalam kalimahnya, iaitu Dia tidak akan menduga dan membebankan seseorang sejajar dengan kemampuannya..So jangan putus asa..

    Dan laman itu turut mengatakan, Tuhan menyorokkan kemanisan iman dan kewalian dalam diri seseorang itu. Tidak bermakna luaran seseorang itu biasa, pada pandangan mata manusia dia adalah biasa..tetapi pada pandangan Tuhan dia adalah luar biasa.kerana segala perkara yang dilakukan hanyalah di belakang tabir. Hanya dia dan Tuhannya sahaja yang mengetahui segala macam kebaikan..Pancaran itu akan wujud dari dalam diri manusia..dan tidak semua di antara kita akan dapat merasa..even bau pun tidak..sebab ramai antara kita hampir tertutup pintu imannya..umat akhir zaman la katakan... 

    Cinta?Ya memang tidak disangkal itu adalah nikmat..dan jangan sekali-kali kita mengkufuri nikmat..tetapi nikmat cinta mana yang dikufurkan itu? Sedang diri ini masih jauh dari Cinta Illahi..dan sungguh aku tidak bersedia untuk apa2 selagi cinta itu tidak kutemui..mungkin Dia berhak menangguhkan dahulu kerana Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Mungkin jika bercinta sekarang hanya akan mematahkan hati seberapa ramai wanita..lebih baik menunggu hikmahnya dahulu..Mungkin dahulu aku kurang bersetuju dengan beberapa pendapat yang mengatakan '' Cari Cinta Tuhan dalu baru cari Cinta Manusia''..dan sekarang kucuba memposotifkan diri mengenal erti syahadat itu..sedikit demi sedikit..love is sacred..terpulang kepada kita untuk menyucikan definisi itu

    Senang cakap..memang xlayak diri ni nk cakap sedemikian rupa..Dalam sibuk2 kita mengejar dunia2 ni kan, sekarang adalah masa mengenal Tuhan juga, bila kenal Tuhan kita kenal agama, Kenal agama maka kenal diri, kenal diri lantas kenal hala tujuan hidup...sudah2la kita ini asik2 dok melayan kerenah hidup sahaja...memang xkan ada penghujung waktu..masalah hanya akan habis apabila kita disarungkan selimut putih, dibaringkan dalam perut bumi..menunggu masa..
    Tetapi teman..masih belum terlambat untuk kita..waktu2 ini kita masih punya Quran dan Hadith..kita msih punya ilmu tentang Solat..kita masih mengerti halal haram..kita masih berfikiran waras..dan paling penting kita punya asas yang jitu untuk membentuk jati diri kita..

    Thursday, April 16, 2009

    SIAPA KATA BEST SANGAT OVERSEA NI

    Erm..kadang2 aku terasa cam kosong je..kosong sgt2..xtau la nape
    Dalam mencari-cari kekosongan tu...tetap xjumpe gak
    apekehalnya la rasa sgt2 kosong ni..
    kenapa ek

    Mungkin sbb aku terasa terasing la bila tercampak jauh ke India ni..
    Emosi selalu berkecamuk..rasa nk belasah orang jew..rasa nk ponteng kelas sebulan je..
    rasa cam tahi la senang cakap!ahaha
    tapi xpe..sbb aku sgt hebat menyembunyikan perasaan ni..hoho =p

    Baru2 ni lagi la..semenjak dua menjak ni...sume menda aku wat xbetul..byk menda aku xpuas hati.aku pn xtau la kenapa
    Perubahan hormon kew??aku xrasa begitu
    aku da ckup tua kot..haha
    Perubahan fikiran kew??o tidak..mentaliti aku tetap sama
    hurmmm..zzzz....
    Tetapi...aku still akan terus mencari2 apa yang aku rasa2 itu...mungkin fantasi mungkin realiti..
    TAPI APA????APA???hahhaha~~ (^0^)

    Dalam bbrapa minggu ini..perasaan rindu makin membuak2...rindu nk balik Malaysia..~
    Bayangkan la, 6bulan duduk kt sni lgsg xpnah nampak muka abah, umi bangMi bangLi dan Nurul...haishh..i mean mmg xnmpk la secara LIVE..huhuh
    Masa awal2 datang India, BangLi ada ajar abah guna YM..masa tu Abah bru start buat YM..Abah suruh add die..memang keajaiban dunia btol la~~
    sbb dlu..
    aku wajib dibebel oleh abah..''Asik2 chating! Asik2 chatting!,xde mende lain ke''
    Ayat itu akan sentiasa terngiang2 di benak memoriku hoho
    So da add la abah..tapi..
    Pernah ada suatu masa tu tgh 1st time chat ngn abah
    '' Salam apa habaq apit'' taip abah
    '' Waalaikumsalam sihat!wah2 dah pandai abah guna Ym!!haha'' kataku
    '' Entah menatang apa tah ni..abah xtau nk guna sangat'' kata abah
    '' Alah abah taip2 je la..pastu send..xsusah pn...''
    '' tu la dulu asik2 bebel apit asik2 chatting la..tu la''
    '' sekarang ni baru abah tau apa kepentingan YM ni''

    ........aku terus membebel dan type macam2..adalah smpi berbelas2 baris....sehinggalah aku perasaan kenapa abah xreply2 YM ni..

    '' Abah ada kt situ lagi ke x??''
    '' Ada2...tapi abah xtau nk guna menatang apa tah ni..nak type pn abah xngeti laju2 ni..hang tulih2 jela abah baca ja''

    Aku terus tergelak terkekeh2 MUAHAHAHAH...

    '' Abah cbe tekan klik kt webcam la senang...kite sembang2 je terus..''
    Lalu abah pn klik kt webcam...tapi..xkuar ape2 gmbar pn..haish...
    rupe2nya...webcam abah rosak..haiya...
    Hurm..tapi lps bbrp hari pastu..da xnampak da abah on9...katanya payah sangat nk guna menatang ni..baik talipon ja trus..hoho...xpela..at least ade effort kan..*Big clap*

    Bila ada kredit lebih je..aku akan telefon abah..umi..sape2 je la yg ada..*tapi salunya xda kredit so misscall shaja!haha*..dan bile2 boring akan mesej2 la mereka..dan kebanyakannya adalah mesej2 gedik haha
    Adalah kadang2 tu mesej2 ngan umi..

    "Apit da makan? Sihat x?" kata umi
    "xpon umi..diet skit ni...da beratus2 kg da ni...haha..*tipu skit*'' ujarku
    ''LOrh mana bole gemok2 sangat nnt pompuan xmau kt apit kang''
    ''Alah..nnt umi carikan la..malas la umi nk cari..i malas tau..hahah''
    ''Aish apit ni..memilih kot..ke juai mahai sgt??hahah''
    ''Mestilah mahai umi..badan besaq perut besaq hahha''
    .....dan mesej trus bermsj..dan bermesej...

    Pastu kadang2 dapat mesej daripada Abah...trutttt trutttt*
    ''Apa tu dok merapu ngan umi tu..xdak reja lain ka'' kata abah
    ''Ala saje je nk gedik2 skit la abah..usaha nk mencarik menantu abah ni!haha'' ujarku
    ''Toksah dok gatai'' kata abah

    HAHHAHAHAHHAHAHA (^0^)...*aku hanya mampu ketawa supersonik sahaja..bila baca msj abah dalam longhat utara hoho

    .....................*perkara di atas adalah disebabkan kerinduan yang teramat2 haha!*...........

    Dan minggu lepas..aku dikhabarkan tentang kematian seorang ibu kepada rakanku..Aku dapat macam2 mesej dari pelbagai pelusuk dunia...kawan2 dari mesir malaysia indonesia turut menyampaikan khabar tersebut..
    Dan aku terasa sungguh tak berguna..sebab xmampu nak berbuat apa2..sob2..at least kalau ada kt Malaysia boleh la jugak nk tenangkan2 member tu..ini tidak..uwaaa~~aku plak kt lecture hall emo lebey2...tapi aku berjaya sorok..hohoh
    Dengan berbekalkan recharge Airtel Rs550..aku pn telefon la beberapa kawan di Malaysia utk bertanyakan hal ini..dan kawan yang kehilangan ibu tersebut aku turut telefon..aku hanya mampu menenangkan emosinya dari jarak jauh...hanya itu sahaja yang termampu...balik bulan 5 ni aku akan teruskan apa2 yang xselesai lagi ye 

    Dan aku turut dikhabarkan...tentang pakcik depan rumahku yang kritikal sakit jantung..uwa...pakcik Bob sangat baik..masa kecik2 dlu dialah yang rajin bawak aku ke hulu ke hilir dah macam anak dia dah...pergi tengok arnab..pergi tgk akuarium ikan...pergi mandi air terjun...pergi pudu beli2 binatang..dialah yang didik aku suka2 binatang ni...dia gak banyak ajar aku buat kraftangan gak, melukis...dan paling best..dia ni kerja Dewan Bahasa dan Pustaka so banyak gilar buku cerita best2 die bagi aku baca..aku mula baca novel masa umur 7tahun hohoh;..*sekarang aku sgt malas kot*..kalau pergi pesta buku..PERGHHH~~dapatla aku diskaun mcam2 hahah
    hurm tapi tu la..terkejut aku dengar..aku harap2 dapat lawat dia balik bulan5 ni...

    Ya kaklong aini (kakak rahimah bukan kakak aku.aku xdak kakak!haha) pun kata aku patut balik bulan5 ni..sebab dia kata dia nak belanja aku sate kalau exam dia bagus kali ni..haha aku tau exam kau mmg akan bagus la..so percentage aku akan dpt mkan sate adalah 100% hoho..aritu dia pernah berlanja sekali..bukan tu je da macam2 da dia belanja hoho...aku ngan rahimah dok asik cekau duit die je la hahaha..so dia kata aku patut balik untuk tuntut sate itu hohoh

    Dan macam2 perkara aku dengar..yang elok ada yang xelok pn ada..yang best ada yang xbest pn ada...aish..dari kawan2 la ni..biler aku soh cter sume cakap.."alah ko diam2 je la kt India tu..xmau cter kt kau..klo nk dengar cter ko kne blik Malaysia hahah'' cis..ugutan tu...hahah...tapi xper...aku sahut cabaran tu. Ada yang dengar kapel ngan die ni la..ada yang clash la..ada yang nk bertunang..ada yang nk berkawen la!haish...advance tol rakan2ku ini hoho...
    yang xleh blah ade cikgu Maahad kata dorang dgr aku da nk bertunang~haish.~~~tkezut aku!haha

    ..............*Banyak perkara aku terlepas ni*.................aku kena qadha suma perkara ni....

    Mula2 dulu...beberapa bulan yang lepas aku admit..Yang aku xmau balik cuti bulan5 ni...planning nk pi Goa..tapi aku tarik balik la kata2 itu..aku rasa aku wajib balik, dan aku sudah berjaya menghasut ramai rakan2ku untuk kita balik berjemaah!hahah!yes..aish...Dulu ingat xmau balik dlu..nk tunggu rasa..baru rasa excited bole citer sume mende..tapi pikir2 balik...ala..nnt aku balik raya nanti aku cerita2 jela mende ulang2 *hahhah*

    Thursday, April 9, 2009

    MATANG ITU....


    Suatu malam itu..sambil meninjau keheningan malam..
    Aku bersama beberapa orang rakan2 mula berbicara tentang dri kami masing2..
    Lalu kelihatan beberapa orang senior makan di situ...dan kami turut menyertai perbualan itu

    topik yang diperkatakan..
    Bilakah kita akan matang??
    Kognitif ini melaju pergi, menyirat seribu pepatah..
    Pendulum sanubariku tertanya2 gusar...
    Apa penting sangtkah kematangan itu?

    Mungkin kita tidak mahu berbicara tentang matang..kerana kita terlalu seronok dan asyik dilena keseronokan
    Kita tidak mahu matang sekarang...kerana kita tahu kematangan itu akan membuatkan kita hilang sesuatu...kita akan hilang banyak perkara...
    Kita akan hilang gelak tawa hilau...
    Kita akan hilang jenaka kanak2...
    Kita akan hilang sifat keanak-anakan..
    Kita akan hilang teman sekeliling..
    dan jua..
    Kita akan hilang hidup yang lalu

    Tetapi itu semua hanya alasan yang dangkal semata-mata..atas dasar kita tkut kematangan itu akan membawa pergi segala-galanya..
    Padahal tanpa disedari
    Mungkin kematangan itu akan memberi kita sesuatu...sesuatu perasaan yang lain..sesuatu yang baru dalam hidup..untuk menggantikan apa yg akan berlalu pergi..
    Kematangan yang kita tunggu dan cari itu..adalah suatu perubahan fasa hidup akan membawa life-force kita untuk menempuh cabaran, bukan untuk melarikan diri...dan sebarang kehilangan akan pergi dan diganti suatu yang baru..mungkin

    "Patah tumbuh hilang berganti"

    Bagaimana kita mendefinasikan 'matang' itu?
    Adakah dengan sekadar berlagak matang kita adalah matang?bukan sama sekali
    Matang personaliti menjamin kematangan berfikir dan sebaliknya?mungkin tidak
    Berdiam diri adalah matang?mungkin cool tapi tidak semestinya matang..
    Mampu hidup sendiri itu cara orang matang?berdikari itu datang dari personaliti orang..
    Kurang gelak ketawa dan lebih serius?alangkah kelam hari-harimu...
    Mula memikul tanggungjawap dan masalah?
    Adakah usia adalah penentunya?makin tua makin matang..
    Bercouple?..berbini??..hahah up to u
    Macho dan bergaya maskulin/feminin?oh hebat!

    Kita tenggelam dalam hidup..mungkin sukar kita merasakan matang itu..sebenarnya kita sudah cukup matang secara lahiriah..masakan boleh hidup sampai puluhan tahun ini??
    Kita bukan tidak matang atau tidak cukup matang..
    Cuma tahap kematangan seseorang itu berbeza-beza
    dan kadang2 kita cuba menyorokkan kematangan itu..
    Bukan untuk menunjuk2 hebat
    Dan bukan seseorang daripada mereka pun mampu mengatakan anda 'matang' atau 'tidak matang'..
    Kerana seseungguhnya matang itu datang dengan sendirinya..pada waktu yang sesuai..perkara yang sesuai..dan anda sahaja mampu mengendalikannya..bukan orang lain...
    Kematangan itu hak milik terpelihara setiap individu =)

    Sunday, March 29, 2009

    I GOT SERVED HAHA


    Haha ni hanyalah post untuk renungan semata-mata..tiada kaitan antara hidup dan mati.
    Dah lama da just nak freshen up skit2 je...( bajet bagi nafas baru )

    I dont know where it came..but somehow might be this was the moment..where God gave me earlier sign to be prepared
    I have left all my heart..of hatred..jealousy..bengang..terasa and everythg else..long time ago..In order to become someone new, most accepted in community..but I think I should find it back!haha

    Some friendS just made me realized..YOU WONT HAVE TO SATISFY EVERYONE...
    that's why im getting pissed in the first place when they just threw some..some..haha!
    But it's ok...well somehow this was nearly my time being pissed off, since im avoiding it for the very long time..(sekali bertepek atas muka baru nk sedar hohoh =p)
    but it's ok..thanks to them..really helpful
    that words just making me realized to be more humble...Alhamdulillah
    Realizing there are so much disadvantages...
    Reading self-esteem myself...
    Trying the best 

    Maybe this is of one way Allah is telling us...through people around us
    He knows maybe sometimes we find ourselves superior.. ( lupa daratan )
    He knows we are denying His will.. ( xsedar diri )
    He knows we are entering the line...( hilang arah tuju )
    However, worth knowing He wont lost anything from you...
    The far you are going , the closer He will be

    Before I departed from Malaysia to India, I were watching 1channel...which was telling me..
    "As life goes on, you will come to see and meet many unwanted person..when that time comes you just cant run away, because there are indeed people of your life...who comes to be a backstabber, betrayer, demon-masked-human and etc..."

    "The matter is not how to avoid these people because they are living around you but somehow you need to carefully manage to live inside them"

    "They may come in different levels to torture your feelings..just dont let the darkness consuming your emotion..If you do so, you are just no different"

    And the last word from the spokeperson said...
    "If you want to go on living, just trying your way to piss them away..you with your life so vice versa with them..this is the reality..everyone will experience these things one fine day"

    (.....some quotes from the respective shows...)

    So, ready to change! Let's get going!---> ( dalam mood mahu menjadi selfish 20% haha)

    Sunday, March 22, 2009

    APAKAH YANG BISA DILAKUKAN?

    Apakah yang bisa dilakukan?
    Jikalau bosan melanda jiwa..kala mentari menyinar tinggi..
    Bukan diri disalah erti..mungkin kendiri tiada peri

    Apakah yang bisa kita lakukan?
    Jikalau waktu itu aku berkata tegar..maka dihalau pergi
    Mungkin berdiam bukan lagakku...
    lalu kulincah bergurindam lagu rock kapak

    Apakah yang bisa dikau lakukan?
    Jikalau santapan itu pengisi lorong waktu..
    Ngup Ngap..berdentum kocakan masseter dan buccinator..
    Menguyah laju Lays dan Egg Puff

    Apakah yang bisa kami lakukan?
    Jikalau syarahan itu  membuatku berpinau
    Sok..Sek...gosip ceritera melayang tinggi..
    Oleh insan2 yang tiada kerja lain hoho

    Apakah yang bisa kamu lakukan?
    Jikalau 'None of the above' jawapannya..
    Lalu kamu berkalam..."Belajar la weh..fokus2"
    Kamu bukan termasuk golongan yang rugi 

    Apakah yang bisa dilakukan?
    Apakah yang bisa kita lakukan??
    Apakah yang bisa dikau lakukan???
    Apakah yang bisa kami lakukan????
    Apakah yang bisa kamu lakukan????

    Dengan ini marilah saya mengesorkan kita conteng2 buku nota saya! Buku nota saya 6 in 1..mari meriahkannya!





    Sunday, March 15, 2009

    MY FRIEND 'WAS' MY ENEMY


    pemberitahuan awal--> aku duduk di seat belakang ye..nmpk je cm dekat ngn kepala miza padahal jauh kot..(camera's trick)..mengelakkan fitnah haha

    Semalam mimpi malamku merubah rentak..tiba2 sahaja aku termimpi benda pelik2..bercampur baur kot..hoho
    Selepas itu aku terbangun dari tidur..tapi xingat langsung apa yang aku mimpi mlm tu..lepas solat subuh aku tidur semula (amalan yg xelok tidur lps subuh haha)...kroh2...Zzzzz (-_-)zzz

    Hoho!Mimpi baru!Episod baru datang lagi!heheh..
    Aku termimpi..dalam mimpi aku ada Jepp n Miza hoho
    erm this 2 guys..they're sumthing (^o^) hohoh
    they are such a sweet couple hohoh

    erm lelaki ini nama sebenarnya adalah Zhafri ( aku pggil Jepp je )..beliau adalah kenalan zmn sekolah..and he 'was' indeed my enemy hahah!
    Kenapa beliau pernah dinobatkan musuh aku?
    Masa kecik2 dlu..kt sekolah die ni xboleh tgk aku senang langsung
    ade je point nk kaco aku..ade je sebab nk bg aku sakit hati
    ribu-ribu kali lemon dah aku sumpah-seranah die ni =p
    Antara kejahatan yg sering dilapikkan..
    1. Buang pencilbox aku...sorokkan pencilbox aku kt meja perempuan
    2. Suka jodoh2kan aku ngn perempuan..dengan sebab nk ejek aku bagi aku sakit hati
    3. Pukul aku pastu soh aku kejar dia ( aku sangatlah gemok dahulukala )
    4. Ejek aku gemok dan s***** sampai kepala aku berapi
    5. Main bola mesti wajib tackle aku smpi jtuh guling2
    6. Ejek nama bapak aku ngn atuk aku dengan bersungguh
    Hahahhah!Bila teringat zaman2 tak matang dlu..huhu malu la plak..Jepp hanya bersma smpi darjah 6 je..pastu die pi MOZAC..pastu tup2 aku dgr die pindah Singapore...so aku xberjumpa la die smpi la tingkatan 3...kira masa ni mmg bahagia yang amat la hidup aku sbb xde hantu kacau =p
    TETAPI...
    Pada suatu petang nan suram..ketika aku balik dari asrama dan menuju ke padang ( aku ngn member2 mmg salu lepak padang petang2 dari kecik sampai tua! )...aku ternampak kelibat..BELIAU..ya ! musuh aku..hahha
    rupa2nya die sudah pindah kembali ke kawasan perumahan itu..

    Tetapi pelangi suram itu bukan selaku dahulu...
    mungkin dahulu kami dingin..kami berkasar..
    keadaan berubah ketika form4..kami berkawan rapat pulak
    uik?musuh??kawan??hohoh
    Mungkin kami da sama2 matang da..
    banyak cerita yang dikongsi bersama..masalah..seperti biasa..aku listener jew =p

    Berbalik kepada gambar di atas..
    Ya Jepp dan Miza sudah bersama sejak f5 lagi..tp mse tu Jepp da msuk U sbb sistem pembelajaran Singapore laju
    You know why the got the best couple till now??
    Seperti yang kita lihat di sekeliling kita..kawan kita akan berubah bila dapat awek..kita akan terasa tersisih..nk ajak kuar pn susah..nk ajak teman pn payah...rasa cm sampah kot =p haha
    tp xpe..people' changing...let it be..
    but not for this 2
    Aku terasa macam seorang anak plak!haha
    Bila dorang kuar dating..mesti ajak aku..aku pn pelik...

    Pernah la suatu hari aku tanya dorang...
    ''Korang ni dating pn ajak aku..xkesah ke aku ganggu?''
    Aku hanya ditertawakan...HAHHAHA
    ''Hoi kitorang lagi suka kau ada. Lagi meriah la"
    (T_T)...( terharu amat ).................
    aku xtau cmna nk cakap..but aku suka dengan hubungn dorang ni..tambah2 lagi dorg hormat aku sebagai kawan...huhu
    So even kalau Miza or Jepp bosan2..dorg akan mesej aku...
    ''Jom kuar sama"
    Aku salu la kuar ngn dorg ni..jalan2..pi men bowling...lepak kedai mamak..
    aku xterasa asing dan pengacau pn...even salunya aku akan refused nk kuar ngn org2 berkapel ni =p
    because I know my limit...
    hahhh!then dorg pernah hantar aku ke Mais,Shah Alam beberapa kali...
    tapi sekarang aku da kt India..tidakkk

    Itulah orang pernah berkata..(aku pernah dengar)..

    KADANG2 ORANG YANG PALING KITA BENCI AKAN JADI ORANG PALING RAPAT DENGAN KITA SUATU HARI NANTI...

    mungkin inilah antara maksud2 orang tersebut....
    berkawan biar ikhlas...jangan kita pesongkan persepsi kita terhadap seseorang...
    kerna..
    bukan kita penentu siapa mereka 10 tahun akan datang...

    Sunday, March 8, 2009

    TRIBUTE TO 8 MARCH..


    Few days ago..I've got my best day..it was 5 March..my birthday..
    today it is 8 March..it's the most significant day and greatly appreciate it more than my day
    8 March was such a sacred day..

    while 5 March getting last, 8 March will come forth..
    what was it? As far as I'm concerned I wont forget this day
    It was my late mother' s birthday
    Happy Birthday to Mak!

    How do u feel..When u want to wish someone most important in your life but couldn't do so..the least u can do is remembering..praying..and blowing comb of tears for satisfaction
    Maybe I will not be the best person to describe my feelings..but for this term, Why should I withdraw coz she's the mother, right? And who cares u more than I ever cared about u..and this is all about me and U only Mak

    As my count went down, this day..frankly 8 march..It was my 8 years celebrating birthday wihout U..We used to combine our birthday in a same day..and usually I will choose 8 March rather than 5 March to be my birthday =)

    When the time come...
    I used to hug u tightly..
    I used to kiss u missingly..
    I used to get manja2 to u like baby hik2
    I used to cerita2 mende2 xpuas ati..
    and the most thing is..I used to make u cheer as long as I'm able to =)

    But, It was the past..Now I'm living without U
    But It's ok
    because for me u never went far
    coz u'r kept living in my heart =)
    The differnt is..there's no one I can tell my biggest secret now
    hohoh
    And by hook or by crook..U are the most trusted one than ever..

    U left me when I was a child..only 12 hoho
    But it's ok..coz I know how struggle u were to cope with ur life
    I know u getting sick when I was just 9...when all kids as my ages crawling..running..and playing everywhere acting as child without responsibility
    but not me..somehow Allah gave me something where I can think as an adult..even when I'm just 9. Alhamdulillah to The Most Graceful and Merciful =)

    Doctor once said that U only can survive for 1year..or less than that..but somehow U bared with the illness for 3years!..Alhamdulillah..but somehow I cant barely see u lying bedridden
    U know what? I still dont satisfied for taking care of U..time was that short..but it's Ok..He loved U more..
    The thing I can remembered most..I usually skipped my schooldays hehe..I only went for 3 or 4days a week..hoho..So I've been  spending most of my time than my other siblings =p

    Hmm..now I living at India..at least when I feel uncomfortable or uncertain..I can go to ur grave..I can cry like baby..I dont mind staying for hours because grave wasnt that scary and I know U can see me from underworld.Even it is the one-way conversation. But now the least I can do?hoho..
    Picturing u in my dream is my my best night..
    Remembering u when I'm falling down is my best cure
    Praying for U after every solah is my heavenly duty..

    Oh I nearly forgot! U once said that I'm different from other siblings.. U said that I'm pretty good at pretending my feelings..
    hoho I cant deny that =p I'm just being very good at that
    But as good as I am, U are the only One can detect first..hoho
    Ur sacred words...IF Thing is about to happen..Just let It Be..
    And flavorishly I hold that word untill know

    And thanked for that 3years of living Mak..because U teached me nearly everything =)
    maybe that time I always asking things I dont understand..But u keep telling me that 1 day I will understand myself..
    Yes! It Is..Now I know what was all that things..Thanx so much
    U revealed me some capabilities..where u asked me to explore myself..erm...
    U told me that one day I can be very good in understanding one's feelings?uik
    maybe I get it...Aminn..in progress
    U teached me how to create poem. in BM coz u were cikgu BM hihi
    And Alhamdulillah I got some from U...
    U teached me how to draw anything...
    erm I can draw something..but Not HUman..but U are very good at potreying Human! I lack this one..
    U teached me to console people around us..Indirectly I got this from U..from things U showed me =)
    The best thing U teached me was..never feel regreted..being shameful..being living in sadness..and act happily as long as possible! Smiling everyday was the best thing to brighten the day..It was blessful thing

    But there's some U didnt have much to teach me..but it's ok..I used to understand..
    U dreamt to teach me how to cook delicously..but times just about being too jealousy..but it's ok
    U love to bring me to Mecca One day...but U unable to do so..it's ok
    U wish to see us growing up..but that's the limit..when I'm 12 and Nurul was 9..but it's ok

    You know why U are the most Incredible Mak?
    U never neglected ur solah even u were fully-paralyzed and bedridden..we used to take ablution for U every 5 times of solah
    U always crying if ur children didnt have meal in right time..coz u unable to cook..Alhamdulilah there's Bibik who took care of our meal
    U hid ur tears from ur child..but exactly I'm the one peeked on U when U started crying..Im the wicked =p
    U told us how to deal with problems..in most time if it's concerned about friendship..
    U khatamkan my Quran's reciting =)..there's no other uztaz or uztazah but it was U
    U showed me what is it being a teenager..something about changing of hormone =p
    U always cili my mouth when I was being very rude =p... 

    I think this is just small parts of U...not even reaching quarter..the rest I will keep as our life's secret
    Somehow living without U is quite strange..while looking everybody have chances kissing their mothers..telling her their problems..
    but it's oK because U already gave Us adequate things to keep on living..=)
    Then there's no point no reason for me for being sad,right
    My childhood wasnt that lucky. But it's ok..it gave me experienced
    Today,
    I ought to live happily..coz I had enough sadness..
    Once u said, when u were gone, dont ever blow tears..because U dont want see Us crying 
    That's why I change my tears into laughter =)
    at least that can assure me that I'm keeping the promise
    I'm looking for a girl just same like U to be my life's companion =)
    8 March will come again...again and again every year..
    untill the day I'm gone...
    It comes slowly but moving fastly...that's a life
    I wish we can reunite..in Jannah insyaAllah..
     
    p/s=this tribute just for U..and other to share..And people out there, give all u got for ur mother when there's still time for you to do so..because you will only appreciate when she's gone forever..and that time was being to late..that's very natural

    Saturday, March 7, 2009

    AKU SUDAH 20 KAH?

    Alhamdulillah..dengan kuasa dan nikmat-Nya aku diberi kesempatan untk menghirup udara sehingga 20tahun..huhu terharu kiranya

    5 March 2009..wah2 aku suda 20!..
    mugkin luaran sahaja aku kelihatan 20..sebab dalaman aku tidak rasakan sebegitu rupa hehe
    mungkin muka je kot kelihatan 20..tapi perangai tidak kurasakan laksana 20
    mengapalah??
    Adakah aku paranoid untuk menjadi orang dewasa??hohoho

    Masa berlalu..kian banyak peristiwa yang melanda diriku..bukan etika hidup yang cuba disalahkan..
    tetapi aku yang pilih jalan hidup ini..so aku akan teruskan jalan hidup yang kurasakan kadang2 xbest sgt ni hoho

    Apa aku nk wat dalam cecahan usia 20-an ni?hoho
    Masalahnya bukan apa aku nk wat dlam usia begini..maslahnya adalah terlalu banyak lagi perkara yang belum aku capai dalam usia sebegini..ehehe
    This is my wish2 kot..

    Aku harap aku akan menjadi seorang yang SANGAT matang pasni..hoho..walaupn ramai kawan2 kata aku xmatang..hoho
    aku akan matang dalam berfikir..itu lebih penting utk aku wat masa sekarang ini
    Dulu aku fikir kawan akan datang dan pergi..ada kawan bole pakai ada yang xleh pakai hoho...tp skrg ni aku fikir..kalau kita Let it Be je perkara2 cmtu..senang je kan?hoho..sape2 pn xde msalah..tp jgn risau i can assure u aku seorang kawan yg bole pakai 24jam hahah!( syok sendri jap )

    Aku teringin la nk pergi europe2 tu..huk2..tp xda duit..aiyok..teringin nk men salji putih..teringin tgk orang putih gak..uhuk2..kt india ni terlalu ramai orang hitam sama kulit cm aku la, ramai gak orang2 yang bukan india tp sama kulit hitam cm aku gak!haha ( no offense manusia2 hitam =p )
    tp xpe..aku percaya satu hari nnt aku akan sampi gak ke mana2 europe tu..venice ke ape ke..JALI!ko janji ngn aku nk pi taun dpn..

    Aku teringin nk bela haiwan la..adoi2..tp bukan kucing jua anjing..aku xsuka yg bulu2.aku mau yg sisik2 je seperti ular ke iguana ke..paling koman pn kura-kura pn jadi la hohoh..adoi2,,erm tp kt sini sume cam mahal2 jew..lgpn kalau aku balik malaysia nnt sape nk jagakan kan?makcik depan umah ni ok tp yang tepi umah ni sungguh KEREK btol hoho..mmg xmsk kepala

    Aku juga teringin mkn durian haha..pelik sungguh wish ini disebabkan tercampak ke India yang Ajaib ni. HAA! semalam mase gi MG Road aku jumpe durian! tETAPIIII! haha mahal gila..satu bijik 480 rupees so haram jadah kot namanya tu.mau smpi RM 40 satu biji.adoi..say babai tu durian

    Cinta??kah2..no komen..tp terinign gak nk komen haha. nanti2la..xbermakna sekarang ni xde selama2nya xkan ada kan?hoho ( ayat sedapkan dri sendri hoho )..erm mungkin aku da serik kot..taah2..tempoh iddah xabes lagi ni =p
    Sebenarnya aku nk betulkan diri sendri dlu sebelum apa2 dalam perkara ni..masih banyak lagi lopong2 dalam diriku ni and if I once said not ready, I really meant it k..not lying myself or urself sekali gus hoho..ok? ( jawapan utk orang2 yang bertanya aku hoho )

    Bila dah duduk berjauh ngan keluarga ni..baru aku tau nikmat berada di samping keluarga. Patut la dulu Abah salu ckp..''tengoklah nnti bile ada masalah pape ke msti kuarga dicari "
    Betol!tepat sekali!
    Aku ternanti2 henfonku berbunyi ( walaupn hp sangat jarang berbunyi =p )..dan tepat pku 12 Malaysia Abah n Umi mesej..and it was SO WONDERFUL...satu mesej saja da membuatkan aku tersebak..uhuk2 =p
    tapi sempat lgi 3-4 mesej2 merepek2 manja ngn umi hihi..sbb umi kata bila nak kawen haha!

    Pastu..tepat kul 12 malam Malaysia jua..seorang rakan baikku..yang membesar ngn aku dari kecil sampai tamat sekolah menengah..da mcm kembar kitorg..beliau bernama Rahimah Razali..beliau menalifon saya hampir 1jam huhu..terharu ='(
    Ribuan tepukan untk beliau =)
    Imah ko mmg besfren aku!macam2 kau tau psl aku...dari kecik smpi besar sejarah silam aku...dlu mse kecik aku manja cm adik..skrg aku da matang aku lak jd abang..kau lak jd adik hohoh!Aku balik ni aku nk dtg makan umah kau cm selalu aku wat tu haha

    Kesimpulannya, Alhamdulillah aku masih diberi peuang untuk menghirup udara..di saat usiaku menjengah lewat 20-an..Aku xtau sejauh lama mana lagi aku berpeluang menghirup udara ni..yang pasti mkin lama aku hidup makin bermacam2 jenis perkara perlu kutempuhi..dan doaku hanya satu ''Ya ALLAH berilah aku kekuatan dalam keredhaan-Mu''..Aminn




    Monday, February 23, 2009

    TERIMA KASIH ATAS KATA-KATA ITU


    Baru2 ini aku digegarkan dengan suatu perkara..yang ku sungguh xpasti apakah maksud di sebalik ini. Beberapa kawan di Malaysia masih bermesejku dan mengharapkan aku mendalami sesuatu..iaitu memegang rahsia mereka..yang aku rasakan sungguh luarbiasa
    Ya! Alhamdulillah aku masih diberi kepercayaan untuk memgang rahsia mereka. Cuma kadang2 aku musykil..adakah aku mampu memwgang rahsia ini??Sampai mati??

    Kadang2 aku rasa aku sungguh naif..kerana hati ini kadang2 merasa goyah dengan apa yang diberi ini. Mungkin kadang2 emosiku tidak keruan, sehingga aku sanggup mempersoalkan natijah kewujudan diri aku. Apa signifikan suatu rahsia itu di sandung kepada kita?

    Adakah kita sahaja yang tinggal untuk rahsia itu?

    Adakah kita layak untuk meyimpam rahsia itu?

    Adakah kita calon berkualiti untuk memegang rahsia itu?

    Kadang2 aku rasa seperti macam gundah-gulana..kadang2 merasakan memegang rahsia itu umpama menggenggam bara api..Aku pendam dalam celahan telapak tangan..Namun aku mahu ianya terus membara dan menyala..usah padam mengikut waktu
    Kadang2 terasa seperti diberi tanggungjawab..
    Kadang2 rasa seperti memikul bebanan..

    Mungkin inilah selama ini orang mengatakan..
    kalau kita pegang rahsia..
    BIAR PECAH PERUT JANGAN PECAH DIMULUT

    Sebegitu payahnya memikul kepercayaan orang lain..sehingga tersalah aral badan binasa...
    Mungkin sejak kebelakangan ini aku digegarkan dengan pelbagai macam perkara..di mana aku rasa jikalau pihak lain ketahui..mungkin binasa empunya cerita
    Begitulah frasa yang selalu aku beri nafas dalam menjalani kehidupan..
    KITA TAK BOLEH TUTUP MULUT ORANG LAIN DARIPADA BERKATA-KATA

    Kita tidak mampu mengatakan TIDAK, DIAM, JANGAN kepada orang lain..dengan erti kata lain bukanlah kita orang yang layak untuk menutup mulut2 orang sekeliling kita..
    tetapi bukan itu yang menjadi puisi nestapa..
    Kerana jika kita mampu menutup mulut kita sebaik mungkin, itu sudah menjadi lebih baik untuk kita..orang2 lain ..serta orang2 di sekeliling kita secara amnya..

    Alhamdulillah aku masih berjaya menjaga rahsia sebaik mungkin..walaupn kadang2 digoda syaitan untuk meluahkan sesuatu..Bagiku, kepercayaan seseorang bukan suatu yang mudah untuk diperoleh. Kita tidak perlu menakik simpati untuk memperoleh persepsi orang...Jagalah rahsia orang lain umpama kita menjaga rahsia diri sendiri...kerana rahsia orang itu umpama nyawa mereka..jangan kita celakan sekelumit jiwa yang rapuh itu..sampai mati.. 

    Wednesday, February 18, 2009

    FEEL THAT PASSION

    I came out this evening, coz of boredom i had..
    so I took a light jogging around Jaya Prakash Park..
    FYI, India has its own obstacle..Here, if you take a road, you will be exposed to powder of dust
    which is by all means can be really vital for yourself
    Yet then, the other road is only the red-mud soil, Step on it, then you'll be traced with red discoloration all over the shirts haha
    Getting dirty?
    FEEL THE PASSION

    Oh that's not a big deal
    And I'm jogged all over it..burning out some distorted fat!
    30 minutes...fuh!Im one healthy man
    45 minutes...huk2!Im OK then
    1hour 3minutes...kebabOOm!Seize already!hhoho
    My limitation..I thought so
    Oh FEEL THE PASSION

    Eyes were looking eagerly, at some point wanted some beverage to quench the thirst
    I looked over ice-cream stall..colurful ice-creams were murmuring in my head
    Yum2! 
    So I took the ice-cream instead of plain water!haha
    Burning out some fat, then taking inner fat replacement
    FAt..Fat...Fat! my enemy of the state haha
    At least
    of licking the blessful ice-cream...
    I FEEL THE PASSION

    In my way home...My glance put me into some extent
    where goes my heart melted
    I looked over some beggars...there were none 1 but 10!
    hanging around picked up some leftovers in garbages..
    Then,
    the little one-fine girl was begging everywhere in search for money
    in search with pityful face..

    I may not seem good at analyzing one heart
    but trust me, If you ever thinking about this everyone will be bloated with tears
    In Malaysia..beggars can be found..but not this huge of them
    In India...Beggers easily found..with all ages..
    pity to young ones, there are about to know the world'inside..sooner
    yet they have to go through this too
    If we are in their shoes, can we really FEEL THAT PASSION?
    I think..If that happens..
    There must be really oughtful crying, instead of overheard laughter..
    There must be really lots of empty stomach, instead of happily tummy..
    There must be dreadful dying rate, instead of increasing birth rate..
    In the end..May I have the will to live at once?

    Saturday, February 7, 2009

    MUSTAHILKAH?


    Lampaian waktu memuja sanubari kehidupan..makin dijamah sekain lama..makin meruntun kesaktian diri..
    Mungkin emosi ..yang sering merintih sendiri..biarkan ia seperti itu

    Kadang-kadang dalam kehidupan, terlalu banyak perkara yang sangat mustahil untuk dikecapi. Mungkin lumrah manusia yang sering menghidu jalan2 yang mustahil. Acapkali kelihatan suatu peristiwa menyinpan seribu hikmah..tetapi kita jarang mencari hikmahnya, malah mencari sebab musabab untuk dipersalahkan. 

    Antara perkara mustahil untuk dikecapi..

    • Mengharapkan keajaiban berlaku ketika musibah melanda
    • Membenci dan memaafkan pada masa yang sama
    • Bersabar..bersabar..dan terus bersabar...
    • Berkawan dengan musuh
    • Menghadapi masalah dengan hati terbuka
    • Persahabatan akrab antara lelaki dan perempuan
    Musibah sering melanda tanpa disedari. Bak kata orang2 tua, "Malang tidak berbau".. Tetapi sudah menjadi lumrah kita sebagai manusia, kita akan mencari pertolongan ketika susah. Dan sejauh mana kesusahan itu juga, kita akan tetap mengharapkan pertolongan yg sewajarnya. Semestinya kita akan menghrapkan datangnya keajaiban yang tiba2 tanpa perlu dipinta..dengan harapan menjadi seorang yang bertuah..
    Maka ketahuilah..
    sesungguhnya keajaiban untuk berlaku ketika musibah...mungkin dan tidak mustahil..

    Kemarahan akan membuatkan kita membenci seseorang itu..dengan sesungguhnya..dan memang Amarah itu satu kepastian yang ditanam untuk menyubur dalam diri manusia. Penawarnya?kemaafan kiranya yang perlu dipinta..kadang2 tersilap kata mampu membawa ke arah kebencian..lalu terjun ke lembah pergaduhan..Sekiranya suatu indiviu itu mampu mengalah..dan memaafkan suatu pihak lagi...sekali gus memadamkan api kebencian semua pihak..
    maka membenci dan memaafkan..mungkin berlaku dan tidak mustahil...

    Mampukah kita mengawal kesabaran?Semua manusia biasa ada tahap kesabarannya..Dan bila tahap kesabaran itu diduga mungkin tercetus perkara sebaliknya.. Kita mungkin diduga dengan pelbagai macam masalah, sehingga kadang2 membuatkan diri kita hilang mengikut arus emosi..
    tetapi kita juga mampu melawan segala perkara..memandangkan tahap kesabaran setiap individu itu berbeza2...ada yang mampu mengawal sabarnya sehingga ke tahap paling tinggi!
    maka bersabar...bersabar..bersabarlah...selagi mungkin dan tidak memustahilkan dirimu...

    Kita mungkin terlalu ramai kawan2 yang hadir menceriakan kehidupan kita..dan disamping itu tanpa disengajakan kita turut mengundang seberapa mungkin musuh yang tidak senang dengan perlakuan diri kita. Dari kacamata kita, mungkin kita mampu melihat pelbagai kebaikan seorang rakan dan menafikan keburukannya,namun..kita menafikan kebaikan musuh dan mengiakan sebanyak mungkin keburukan musuh...Ketahuilah mungkin seorang musuh itu suatu hari nanti akan menjadi orang yang paling rapat dan paling memahami kita...tidak mustahil untuk itu..

    Masalah bukan senang untuk kita hadapi secara terus..jika diberi alternatif lain, kita akan sebaik mungkin mengelak untuk bersemuka dengan maslah..mungkin menjauhinya..kerana kita sudah terbiasa dengan kehidupan yang bebas dan menyeronokkan sehingga tidak mampu menghadapi masalah..menangis?mencari pertolongan orang?..Berusahalah terlebih dahulu hanya 'bersemuka'..dan selesaikan masalah itu sebaik mungkin juga

    Sesetengah orang mengatakan persahabatan akrab antara lelaki dan perempuan itu bukan sekadar biasa2. Dan keakraban itu mampu menimbulkan masalah antara sesama mereka, jika salah seorang mula menyimpan perasaan terhadap individu tersebut. Lalu terjadilah perselisihan faham, dan kerenggangan mula berlaku...dan jikalau kita ikhlas berkawan,kawan akan berlagu sebagai kawan..tidak kira apa2pun yang berlaku selepas itu..jika bermula dengan kawan dan tidak mustahil boleh berakhir dengan kawan..jika kita mampu menilai sejauh mana kepentingan dan kebahagiaan nilai persahabatan itu berbanding percintaan kita..

    Mustahil?Mungkin?Itu semua adalah dangkalan fikiran manusia semata-mata 

    Wednesday, February 4, 2009

    DONT EXPECT OTHERS HAVE A MIND OF YOURS


    In living peacefully, maybe we wont believe something may occur. Indirectly or directly that slowly will drag all of our bussiness into it. It hard to make someone to keep on standing with us, on where they should be when we are in the oceon of problems. Maybe finding a friend is such a simple task, yet to keep it eternal such a difficult goal. 

    First of all, let we reflex ourselves. What is your priority to befriend with him? Is there any other purposes? if so, let shows some dignity. Sincerity is most possible cure in friendship, even so we might having minor/major quarelling..misunderstanding..etc. If we put sincerity on top of that, we will be having good thinking to be matured in all things. 
    Some minor misunderstanding might not break friendship...

    Maybe we cant accept on what they did? But what are we to judge all these mistakes, we are simple creation, granted by simple-minded ability. If we keep on put border on our ways of thinking, so we will remain the same as the others..no uniqueness..
    Once mistake revealed, we will put all the blame on them..as if we try to not realize all those goodness they did before..Such a close-minded we are..

    One mistake doesnt have the real power to vanish all those precious goodness on them. But when we fused the anger with power of SYAITAN..YES!INDEED...it will grow stronger...on how we act are bullshit all the way. People might not realize the mistakes they did..unless someone around him waking on him. What to do..its the nature of human-being..
    Stop making syaitan being a friend of yours, regarding the ones you neglected...

    Broaden our mind..varies our ways of thinking..we may seem to be naived if we keep put border on thinking foolishly.. Supposedly, thinking everthing happens comes with reason..as HIKMAH..we are not God to be knowing anyything will happen, what is the best...that's why he give us hikmah..in order to show His power..for us to search the reality on what have happened already,right?

    We can be easily infleunced by others..if we keep on believing the unproven things..if we keep being ordinary..Try to listen to every aspects, every sides..where there's lying everything we dont even know before...then thinking the best way on how they should act, which gives best to them. There's go all the support of friend when they are going down..dont put any further pressure..rather being an ruckess coz it's not helping at all..But still, human only believed if the things happened right before their eyes..if not..they keep denying..what to do, it's our nature, afterall..

    But still, we cant expect others will think the way we are..
    That's why God put Heart and Mind for us..
    to make we human being realize..things happen for reasons..
    He want to make we realize His power...
    On how perfect He is..vice versa, lacking somehow we are...
    If we only try learns to accept things...
    If only we knows how others will feel...
    If only we sought to believe HIKMAH...
    If only we reflex ourselves first...
    But still..dont expect others have a mind of yours..As it is 'IF' afterall
    it's not about expecting others..it's about realizing what we are...
    the rest good..or..the rest of fool