Monday, February 23, 2009

TERIMA KASIH ATAS KATA-KATA ITU


Baru2 ini aku digegarkan dengan suatu perkara..yang ku sungguh xpasti apakah maksud di sebalik ini. Beberapa kawan di Malaysia masih bermesejku dan mengharapkan aku mendalami sesuatu..iaitu memegang rahsia mereka..yang aku rasakan sungguh luarbiasa
Ya! Alhamdulillah aku masih diberi kepercayaan untuk memgang rahsia mereka. Cuma kadang2 aku musykil..adakah aku mampu memwgang rahsia ini??Sampai mati??

Kadang2 aku rasa aku sungguh naif..kerana hati ini kadang2 merasa goyah dengan apa yang diberi ini. Mungkin kadang2 emosiku tidak keruan, sehingga aku sanggup mempersoalkan natijah kewujudan diri aku. Apa signifikan suatu rahsia itu di sandung kepada kita?

Adakah kita sahaja yang tinggal untuk rahsia itu?

Adakah kita layak untuk meyimpam rahsia itu?

Adakah kita calon berkualiti untuk memegang rahsia itu?

Kadang2 aku rasa seperti macam gundah-gulana..kadang2 merasakan memegang rahsia itu umpama menggenggam bara api..Aku pendam dalam celahan telapak tangan..Namun aku mahu ianya terus membara dan menyala..usah padam mengikut waktu
Kadang2 terasa seperti diberi tanggungjawab..
Kadang2 rasa seperti memikul bebanan..

Mungkin inilah selama ini orang mengatakan..
kalau kita pegang rahsia..
BIAR PECAH PERUT JANGAN PECAH DIMULUT

Sebegitu payahnya memikul kepercayaan orang lain..sehingga tersalah aral badan binasa...
Mungkin sejak kebelakangan ini aku digegarkan dengan pelbagai macam perkara..di mana aku rasa jikalau pihak lain ketahui..mungkin binasa empunya cerita
Begitulah frasa yang selalu aku beri nafas dalam menjalani kehidupan..
KITA TAK BOLEH TUTUP MULUT ORANG LAIN DARIPADA BERKATA-KATA

Kita tidak mampu mengatakan TIDAK, DIAM, JANGAN kepada orang lain..dengan erti kata lain bukanlah kita orang yang layak untuk menutup mulut2 orang sekeliling kita..
tetapi bukan itu yang menjadi puisi nestapa..
Kerana jika kita mampu menutup mulut kita sebaik mungkin, itu sudah menjadi lebih baik untuk kita..orang2 lain ..serta orang2 di sekeliling kita secara amnya..

Alhamdulillah aku masih berjaya menjaga rahsia sebaik mungkin..walaupn kadang2 digoda syaitan untuk meluahkan sesuatu..Bagiku, kepercayaan seseorang bukan suatu yang mudah untuk diperoleh. Kita tidak perlu menakik simpati untuk memperoleh persepsi orang...Jagalah rahsia orang lain umpama kita menjaga rahsia diri sendiri...kerana rahsia orang itu umpama nyawa mereka..jangan kita celakan sekelumit jiwa yang rapuh itu..sampai mati.. 

6 comments:

~AyaN~ said...

manusia jehan,manusia
yang Tuhan pesan jangan..
itu yang jadi pegangan(bukan kao)

manusia jehan,manusia
yang orang kata tidak,itu juga ynag di iyakan(bukan kao)

manusia jehan manusia
susah lari dari tanggungjawab.
tapi nak memikul nya lebih susah.
kau tampal sana,kau plaster sini,tetap bocor atas tepi..(bukan kao.again.

manusia jehan..
rahsia itu amanah.
jaga,simapan.tapi,jika dirasakan rahsia itu lebih elok tidak dijadikan rahsia,maka,baik dirunding so that rahsia yang tidak elok tidak berpanjangan.


hanya pandangan gila.bukan apa2.

~AyaN~ said...

typo error:simpan.bukan simapan.dah macam lipan plak aku dengar.

myieda said...

haha.
sapo si ayan ni
ok la tu org pcya kt kita
tunjuk sket leadership quality tuh:p

Cold Hearted said...

semua post ko panjang nak mampus bak majalah mastika la jehan, tak larat nak dibaca :P

afiq Sayuti said...

hoho ayam2
thanx2..wah2 hebat sggh madah bicaramu itu ya

afiq Sayuti said...

hohoh rashid
I jus luv to writing
wut to do
ble da tulih pjg2 xkan nk kne summerize cm dlm exam tu kan hoohho