Sunday, April 26, 2009

TATKALA KALIMAH MULA MENUSUP PADU


Semakin melalui ranjau hidup ini..semakin macam mata ini melihat..
semakin tegar sanubari ini menafsir...semakin lincah emosi ini berkocak..
Melihatkan berjuta macam ragam manusia..
Mendengar bermacam cerita dusta..
Bukan salah manusia..mungkin salah syaitan..
Mungkin..siapa tahu...

Tatkala ini..hati tiba2 berdentum la..sebab aku terbuka satu laman web yang agak Islamiah..yang mengatakan tentang dunia masa kini..dan seseungguhnya memang sepadan la seperti apa yang diperkatakan tentang masa ini..tidak terlepas aku daripada golongan2 itu..

Laman itu mengatakan tentang manusia masa kini..yang kian leka dan alpa..
Dalam mengejar unsur duniawi, secara tidak langsung kita tidak sedar kita turut melakukan apa yang tidak patut..bak kata orang cakap xserupa bikin..
Dahulu bukan main mulut ini cakap itu ini pasal sekularisme..tapi dalam diam2 kita turut 
melakukan hal yang sama..memisahkan agama dalam kehidupan, takut orang kata kita ni kolot kita ni konservatif..
Aku baru2 ini agak terkejut bila sesetengah orang mengatakan, '' Kolot la kau ini cakap pasal agama2 ni''
Walaupun aku ini bukannya daripada golongan yang baik2 dan bukannya daripada kalangan yang menegakkan hukum agama, tapi sekurang2nya dengan berbekalkan asas yang selama ini kupegang sasa..aku xsanggup meluahkan kata2 sedemikian rupa.

Dan diperkatakan..isu busybody..dalam Islam no such thing..yang selama ini kita anggap busybody itu jelik sakai sengal..salah sedikit dan aku jua turut tmenyangkal..Sebab busybody itu ada tahapnya..Busybody bermakna kita mengambil tahu tentang orang sekeliling kita, sejauh mana kesihatan mereka, apa yang dilakukan betol ke tidak, di mana mereka, ada masalah ke?..dan itu yang sepatutnya diaplikasikan..
Tapi apakan daya,,mentaliti ini mempengaruhi sebilangan besar antara kita..
kita sering mengatakan busybody itu teruk..sedangkan Rasulullah sendiri pernah mengatakan tidak sempurna iman seseorang selagi tidak menyanyangi diri sesama saudara
Bagaimana mahu menyanyangi saudara jikalau mengambil tahu pn salah?bertanya lebey pn salah?
Jangan membatilkan istilah mengambil berat dengan busybody tu....

Salahkah kita menggembirakan orang lain?Sedang kita melihat orang2 bermasalah di sekeliling kita?Bukan bermakna kita menyelinap privacy orang dengan bertanya, menasihati dan berbuat sesuatu..cuma ada taktiknya secara berhikmah..
Bukan mudah kita memuaskan hati semua orang..Bukan mudah kita menyaksikan kegembiraan orang lain..
Kerana sudah terbukti tertanam perasaan 'I want something in return' dalam diri setiap insan..
Rasullulah sudah menyiarkan kepada kita tentang asbab pahala itu diberikan jika hati ini berkata ikhlas..dan ternyata jikalau kita tidak pinta sekali pun, Tuhan itu Maha Adil..Gembirakanlah orang sekeliling anda dan ternyata anda akan mendapat kegembiraan juga..secara tidak perasan,bukan sekarang mungkin kelak nnt..

Banyak juga dugaan ni ya..Pernahkah kita berfikir kenapa begitu dan begini sekali Tuhan menduga kita?tidak..kita jarang memikirkan secara kritikal perkara2 ini..Kadang2 kita nak sedapkan hati kita akan cakap,'' Qadha dan Qadar la tu''..tetapi sejauh mana bingkisan kata itu mampu menenangkan jiwa ini. Mungkin sebab kita masih tidak memahami secara mendalam maksud Qadha dan Qadar itu sendiri..mungkin selama ini kita hanya berfikir menggunakan akal fikiran semata-mata, tanpa halusan mata iman itu sendiri..Dan mungkin kita terlupa janji Tuhan dalam kalimahnya, iaitu Dia tidak akan menduga dan membebankan seseorang sejajar dengan kemampuannya..So jangan putus asa..

Dan laman itu turut mengatakan, Tuhan menyorokkan kemanisan iman dan kewalian dalam diri seseorang itu. Tidak bermakna luaran seseorang itu biasa, pada pandangan mata manusia dia adalah biasa..tetapi pada pandangan Tuhan dia adalah luar biasa.kerana segala perkara yang dilakukan hanyalah di belakang tabir. Hanya dia dan Tuhannya sahaja yang mengetahui segala macam kebaikan..Pancaran itu akan wujud dari dalam diri manusia..dan tidak semua di antara kita akan dapat merasa..even bau pun tidak..sebab ramai antara kita hampir tertutup pintu imannya..umat akhir zaman la katakan... 

Cinta?Ya memang tidak disangkal itu adalah nikmat..dan jangan sekali-kali kita mengkufuri nikmat..tetapi nikmat cinta mana yang dikufurkan itu? Sedang diri ini masih jauh dari Cinta Illahi..dan sungguh aku tidak bersedia untuk apa2 selagi cinta itu tidak kutemui..mungkin Dia berhak menangguhkan dahulu kerana Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Mungkin jika bercinta sekarang hanya akan mematahkan hati seberapa ramai wanita..lebih baik menunggu hikmahnya dahulu..Mungkin dahulu aku kurang bersetuju dengan beberapa pendapat yang mengatakan '' Cari Cinta Tuhan dalu baru cari Cinta Manusia''..dan sekarang kucuba memposotifkan diri mengenal erti syahadat itu..sedikit demi sedikit..love is sacred..terpulang kepada kita untuk menyucikan definisi itu

Senang cakap..memang xlayak diri ni nk cakap sedemikian rupa..Dalam sibuk2 kita mengejar dunia2 ni kan, sekarang adalah masa mengenal Tuhan juga, bila kenal Tuhan kita kenal agama, Kenal agama maka kenal diri, kenal diri lantas kenal hala tujuan hidup...sudah2la kita ini asik2 dok melayan kerenah hidup sahaja...memang xkan ada penghujung waktu..masalah hanya akan habis apabila kita disarungkan selimut putih, dibaringkan dalam perut bumi..menunggu masa..
Tetapi teman..masih belum terlambat untuk kita..waktu2 ini kita masih punya Quran dan Hadith..kita msih punya ilmu tentang Solat..kita masih mengerti halal haram..kita masih berfikiran waras..dan paling penting kita punya asas yang jitu untuk membentuk jati diri kita..

6 comments:

-uniq yg pelik- said...

wah,bdk maahad!

Saif Shah =) said...

assalamualaikum afiq...
pekaba?? lame sgt2 xdgr kaba berita...
smg sehat di sana...

ALhamdulillah, semoga kita terus istiqamah dalam mencari redha Allah... Abu Jahal pun lebih paham kalimah 'syahadah' dr kita... X malu ke kita kan yang mengaku Islam??

salam zairah, salam mujahadah... ^_^

asiah kamal said...

teruskan usaha!

afiq Sayuti said...

hahha ayuni hahha
sakainya ang~

afiq Sayuti said...

epul~salam
lame xdgr khabar ye
amcam yek poland...waa xde ko kt sni xleh nk kco2 ko dah
huhuhu

afiq Sayuti said...

huhhu
thanx asiah~
wish me best..u too