Saturday, February 19, 2011

SEHARI BERSAMA MUFTI

13.02.2011

Ya dah lama rasanya aku xrasa perasaan ini. Alhamdulillah hari ini aku sempat menghirup rasa ini lagi.
Harini ada ceramah anjuran MSU dan penceramah jemputannya, Dr. Juanda Jaya, Mufti Perlis. Oh bukan senang nak dengar direct ceramah mufti2 ni. So alang2 hati dah lama keras beku ni marilah pergi cairkan sedikit-sebanyak.
I miss the moment, when all sitting together. Macam zaman sekolah dlu after maghrib adelah program2 cmni. Walaupun banyak je bising tapi at least kena duduk dalam majlis tu. Nnt kena rotan ngn warden haha. Tapi banyak kali jugak skip dengan cemerlangnya-->tido kat dorm.

Hati aku hati kamu semua. Keras jika tidak dilebur. Dan sesungguhnya aktiviti2 inilah yang boleh meleburkan kekerasan jiwa kita.

Tengah hari tadi program sesi motivasi je. Aku xsuka dengar motivasi2 ni. Tapi dengan penyampaian yang hebat dari Dr Juanda berjaya membawa sesi motivasi ini ke arah yang alternatif, means sume orang bole terima. Yes banyak betul kandungan2 intipati yang berguna. Yang sesuai lah sebab aku pun sering berdiam kalau xtahu soal agama ini. At least ade jugak la kawan2 yang berani melurah soalan2 yang berguna. Guna untuk semua orang.

Ada beberapa isi yang aku tertarik dalam program ini.
antaranya tentang the khutbah terakhir Rasulullah,

" Iblis dan syaitan dah berputus asa tentang menyesatkan manusia dengan perkara-perkara besar, Jadi dia akan menyesatkan manusia dengan perkara-perkara kecil sehingga tergelincir seorang hamba itu"

dan yes..Aku dapat penjelasan akhirnya tentang syubhah pemakanan...bila pisau pemotong daging digunakan dengan pisau pemotong babi.

Dan semua jenis ikan dalam lautan boleh di makan ! :)

dan yang paling best sekali bila aku mendengar penjelasan tentang hukum berambut panjang bila bersolat. Ya rambut aku panjang sangat hingga tutup dahi...but still thats not a problem :)

Ada sekelumit dalam diri manusia ini, Allah simpan keseronokan untuk beliau untuk mencari dan menilai agama. Dan bila perasaan itu sampai, jangan kita tutup rapat-rapat takut ia hanya datang sekali sahaja.


1 comment:

cik zetty penjaja bijan said...

berwaspada jugak dgn perkara2 kecik ni. once kesalahan kecik dah tak nampak mana silapnya, kesalahan besar pun boleh dipandang sebelah mata jugak. wallahua'lam. :)