Sunday, August 31, 2008

ERTI SEBUAH KEMERDEKAAN..

Tanggal 31 seringkali diingati. Tidak kira tua mahupun yg muda akan mengingati detik ini. Detik tersebut acapkali persis suatu taikh keramat bagi seluruh rakyat Malaysia yg terdiri drp pelbagai kaum. Namun, sejauh manakah penghayatan kita? Sedangkal manakah pengetahuan kita? Seikhlas manakah pemerhatian kita?

Kita adalah generasi pemangkin ummah. Warisan lalu meniggalkn kita sebidang tanah ini utk dipupuk kemajuannya. Tetapi memang sudah menjadi lumrah seorang manusia biasa, sering lalai terhadap diri dan sekeliling. Biarkan hingga yg digenggam sudah menjadi debu, yang dihitung menghilang laju, dan yang dicari tidak ketemu..kita akan merayu2...melutut2 menagih simpati.
Tepat jam 2350, aku serta bbrp kawan menyelusuri detik ambang kemerdekaan di Kuala Lumpur. Namun tujuan kami terbatas apabila kesesakan lalu lintas menghempap impian. Jadi kami hanya berpeluang bertangguk di Downtown Cheras Bandar Tun Razak sahaja. Taun lepas, kami try nk menghayati detik ini di Putrajaya, turut tidak berpeluang disebabkan kesesakan lalu lintas yang sama. Kami terpaksa berpatah undur dan hanya percikan picisan bunga api selaku penenang ketidakpuasan hati hohoh.
Ku nantikan detik jam 0000...

''eh asal xberbunyi lagi?''
jam ditangan sudah berkilau waktu ketepatannya...

''mana bunga api?''

........

.....


...BOOM~BUSHHH~KEDEBAABOMMM!!!!

YA ALLAH!kami melihat percikan halilintar memancar terang..diulang2 sebanyak 5 kali (kalau xsalah)..








Sudah menjadi kebiasaan, kita akan disajikan dengan percikan bunga api....


laungan kemerdekaan sebanyak 7 kali....


Dendangan lagu nasional yg bermcam variasi...


Cuti yg sewajarnya pada keesekan hari....


Namun bukan itu yang dipinta oleh hati yang kosong ini. Selama kehidupanku 19 tahun ini, YA! aku mengaku semngat serta nafsu kemerdekaan itu kurang diperoleh. Bukan pada diriku sahaja malahan aku berani menghambur tohmahan ini terhadap golongan belia seusia denganku...Erti kemerdekaan itu disalahtafsir sebagai suatu alasan untuk berseronok dan bersuka ria..pergaulan yang bebas...bauan arak yang menusuk kerongkong...gejala rempit...dan sebagainya..

Mungkin naluri itu hilang kerana kita tidak hadir ketika berlakunya penjajahan tersebut. Kita tidak merasai jerih keperitan membebaskan belenggu anasir mereka. Kita turut tidak memberikan sebarang pengorbanan malahan hanya mengecapi kejayaan ini..Sedarlah kita bahawa negara kita ini bukan kekal selamanya ditangan kita. Jika kita boleh menganalogikan kehidupan ini ibarat roda, jua tidak mustahil negara kita senasib roda yang berputar itu..


Kita pernah digegarkan dengan lembaran sejarah Tamadun Kesultanan Melayu Melaka, di mana kekuatan semata-mata tidak menjanjikan kemenangan. Melaka dikenali segenap pelusuk dunia kerana kekuatannya, kemashurannya, kemajuannya serta kecekapan pemerintahannya. Namun, mata-mata diluar sana sering melihat rongga-rongga kemusnahan untuk menjajah sehingga bumi kita sendiri dijajah selama 446 tahun! MAsyaALLAH..kerana apa??kerana rakyat itu sendiri. Melayu dahulu pernah digelar pengkhianat, Cina dahulu digelar pembelot serta India dahulu digelar pengadu domba,...di mana perpaduan yang kita bangga2kan itu?sedangkan sejarah sudah menjadi bukti kita TIDAK PERNAH BERSATU PADU SECARA TOTAL!


Kini kita dapat rasai pergolakan itu kembali. Pergaduahan antara kaum sudah menjadi kelaziman. Kita seringkali menyalahkan mentaliti masyarakat tetapi secara tidak bukankah masyarakat itu adalah kita sendiri? Tidak kira Melayu, Cina atau India, mentaliti untuk membangunkan kepentingan bangsa masing2 telah mengekangkan semula jurang perpaduan sesama masyarakat. Bangsa lain pernah bersumpah untuk taat setia kepada kita Melayu, namun jika kita terus bersikap lalai di tanah sendiri apakah kita pinta lagi ketaaatan itu sedang kita menjatuhkan maruah kendiri?


Agama??kita sudah lama tahu ia elemen terpenting untuk menyatupadukan kaum dan bangsa. Namun penghayatan itu kurang sekali gus menjadikan ia setaraf dengan kegemilangan perkara lain. Perlembagaan mengatakan Agama Islam dikenali dengan Bangsa Melayu tetapi adakah Bangsa Melayu dikenali dengan Agama Islamnya? Alkisah Saddam Hussien dan Iraqnya? pemimpim Islam yang dijatuhkan oleh penganut agama sendiri. Disebabkan perbezaan khilaf antara Sunnah dan Syiah. Mereka kini berseronok walhal tidak sedar mereka sedang dibonekakan oleh Barat. Bukti penghayatan Agama yang rendah mampu menggdaikan kemerdekaan segal perkara. Kita sepatutnya rasa sangat berdosa kerana masih tidak berjaya menjadi sebuah bangsa beragama....sedangkan seharian kita mengaku kita ini Islam..

Usahlah kita ditertawakan SEKALI LAGI, pabila waktunya tiba di mana negara kita tergadai kita hanya akan menyalahkan MENTALITI sendri yang sering LALAI...sedarlah kita SEJARAH itu suatu perkara yang tidak mustahil BERULANG.


'' Orang yang gagal memahami serta menghayati sejarah akan menyebabkan sejarah itu berulang kembali ''


9 comments:

*AYAN* said...

ahaha
semangat kemerdekaan yg membuak-buak sekembalinye dr btn..
ahaha..
tp ape yg ko ckp tu btoi gk..
bg aku..
ape yg lg penting dr sambut merdeka smbil percik2 bunga api sumer..
is..
sumer rakyat malaysia yg agama islam kebanyakkan nye ni..
wt solat hajat utk kesejahteraan malaysia..
pastu baru la nk celebrate gne bunga api ke ape..
ke mana hilang nye pegangan rakyat malaysia yg beragama islam??sedangkan smlm jua menginjak masuk ke bulan ramadhan..
yg sepatotnye d mulai dgn solat2 sunat tanda kesyukuran kerana d panjang kan usia utk melalui sekali lg ramadhan ini...
fikir-fikirkan~~

afiq Sayuti said...

hahaha
ayam!hahah
mekacih2
memang pn kte sbg rakyat malaysia kne berbangga dgn tnah air ini
bkn membangangkan dri sendri k hhohoho

aku rse ko lg bersemngt
waja la ayam hoho

nur akmal said...

smngat baru after BTN...
hrp2 kekal smpai ke akhr...
kl dh paham, tk salah ambil tmpat plak dlm kerusi parlimen!!!
blh jgak suarakn pndpt & pndngn secra bdepan...
amacm???

keep humming the beat...nurhanisahmohamadkani said...

Jehan...
sy suka post anda yg ni!!!
huhu =p

afiq Sayuti said...

to kema
yeah2 kema aku tau ko layak dpt krusi dlm parlimen hohoh
yela cara ko soprano satu dewan parlimen leh dgr
xyah bazir elektrik gne mic hoho
kiddig =p

afiq Sayuti said...

to jelo
thanx girl =)
aku pki taram je nukilan ni
hahhaa
urs too pn gud gak
syahdu aku bce hehe

asiah kamal said...

dahsyat gile ko bole tulis dengan begitu panjang lebar dan lebih kurang mcm puitis je. hahaaha.

afiq Sayuti said...

amboi2 asiah
xdela bese2 je
bersemangt waja skit ni
haha

asiah kamal said...

hahahahaa.. sume org mmg berbakat dalam mengarang.. aku je yg tak berbakat..

selamat petang laaa kalo camtu..