Friday, January 23, 2009

RUPAWAN AIR MATA


Melenjur kelenjar air mata, pernahkah kita terfikir mengapakah perlunya kelenjar air mata.? Air mata merupakan suatu cecair yang signifikan terhadap rangsangan emosi. Saat emosi diduga..kesedihan..kegembiraan..ketakutan..air mata selaku prasasti segala yang mengungkap ribuaan makna. Mungkin kita kurang menghargai kepunyaan sendiri. Alangkah jernihnya air mata...

Secara saintifiknya, kelenjar air mata akan merembeskan titisan air mata secara ekslusif mengikut keadaan yang sewajarnya. Air mata yang dialirkan menyimpan sebuah signifikan tersendiri. Walau berbanjir sekalipun air mata yang dikeluarkan, kilang air mata akan memproses semula kuantiti air mata yang dirembes tersebut. Oleh itu, kuantiti air mata yang hilang akan diganti semula supaya ia tidak akan habis secara sia-sia...

Perasaan dan Emosi?
Situasi ini akan menyebabkan jolokan emosi yang menyebabkan air mata dirembes secara drastik. Setiap manusia secara lumrahnya telah diaspirasikan dengan pelbagai jenis perasaan dan emosi yang secara tidak langsung membentuk peribadi persona tersebut. Pabila bergelumang dengan emosi dan perasaan, secara intuisinya air mata kemuncak saksi. Air mata adalah klimaks untuk kita berbicara dengan diri sendiri, adalah putaran sakti yang menyebabkan kita menyentuh aspek dalaman kendiri..

Lelaki dan Wanita?
Mungkin secara lahiriahnya, telalu mudah untuk seorang wanita mengalirkan air mata. Air mata mempunyai similiariti yang paling dekat terhadap kaum wanita berbanding kaum lelaki. Air mat umpama suatu pedang yang dipegang kaum wanita untuk menembus segala perkara.Secara saintifiknya, para cendekiwan saintis membuktikan bahawa kaum wanita lebih mudah mengalirakn air mata berbanding kaum lelaki berdasarkan peranan emosi dan perasaan. Kaum wanita mempunyai hati yang lembut dan cenderung terhadap emosi dalaman. Namun sedemIkian, terdapat sebilangan orang mengatakan kaum lelaki susah untuk mengalirkan air mata kerana egoism yang lebih cenderung. Mungkin dalam aspek ini ego sama sekali bukan penyebab utama. 

Berfungsikah Air mata kita?
Pelbagai hikmah di sebalik penciptaan air mata. Walau sedikit kuantiti, air mata mengandungi seribu makna tersirat. Sesetengah individu mampu menyimpan perasaan..mengimbau memori..lalu disalurkan melalui hembusan air mata..Air mata yang mengalir umpama menghilangkan rasa gelisah..ketakutan..kesedihan dan segala2nya..Air mata yang kerdil itu natijahnya sekantung budi, yang merealisasikan hasrat di jiwa.

Mungkin kita sering melihat seorang ibu menangis..tetapi pernahkah kita melihat seorang bapa menangis?

Anak kecil menangis apabila dimarahi..tetapi tangisan orang dewasa mungkin terkandung seribu asbab?

Seorang wanita menangis kerana jiwanya terluka..Adakah seorang lelaki mampu menangis akibat terluka?

Perlukah menangis kerana takut?sedih?gelisah?gembira?

Air mata..kau umpawa jelmaan rupawan yang mampu menafsir segala hasrat di hati..yang mampu mencipta dimensi baru dalam kehidupan..memberi kekuatan dalam menempuh kehidupan..Menangislah..sekiranya itu mampu menyembuhkan kita..

 

17 comments:

lynawan said...

Pernah dgr tak?air mata hadiah dr Allah utk seorg wanita.btw,kalau bwg 2 ank aku,mesti dah masuk neraka.asyik bg aku menumpahkan air mata sj

afiq Sayuti said...

haha
yep lina mmg pnh dgr pn
but not for women only..its for entire human..hehe

lynawan said...

eh?stahu aku utk wanita sj.sbb 2 la satu2nya senjata wanita.ha lupa plak.blo lm aku da tdelete,maka aku buat bloq baghu

eiraixora said...

hmm..May i know..
senjata in sense of what?

afiq Sayuti said...

senjata?
oho
sense of evertyhg..u will know kan
hehe

hai eiraixora =)

kisah cempaka said...

hye abg afiq
awk mungkin tak kenal
kerna sy adlh juni0r awk
jika awk ingin menangis, menangislah
kadang2 menangis blh kuar hingus juga
oleh itu awak sgt memerlukan tisu di sisi
kwn sy sudi menjadi tisu awk
sbb dia single

till den
-junior abg afiq sayuti-

-uniq yg pelik- said...

jehan...
sepak ja cempaka tu..
dkt disect buas..
kat blog pon nk buas

nur akmal said...

hehehe....
air mata itu amat bhrga bt mereka yg mnghrgai erti hidup sbnrnya. menitiskn air mata mnjukkn ap yg dirs dn bgaimn diri kt sbnrnya...

"menagislah, kdg manusia tlalu sombong utk mngis, lalu untuk ap air mata itu dicipta... bkn hanya bhgia yg ad didunia."

afiq Sayuti said...

hai cempaka
ape ingt sy xknal ke si empaka buas ni
nice try sis!hohoh
amboi2
aku jodohkan kau kang..ngn..ahah
padan muka kau
weh nakal sggh ko ni

afiq Sayuti said...

nnt aku sepak..tempeling skli
2 in 1
hahah!

. p i s e y . said...

ahakz.bett wat lawak.ekeke.

neway.aku pernah melihat seorang bapa menangis.huhu~

Naxerul aka BoBo said...

alahai sipot....malankolik betol...aku tak pernah nangis..tapi aku selalu tgk laki nangis...jap2..aku nangis gak...siap kuar hingus lendir lagi..masa potong bawang nak masak ngan paden..hahahaha...jiwang nyer abg kiter yg macho nih..nampak gagah tapi.......

sila sambung yer kepada saper2 yg nak komen kat post inih...huahuahua

haruslah~~~~hahahahaha

afiq Sayuti said...

hoho pisey
yeah2 ko kire bertuah la tu

afiq Sayuti said...

bobo??bobo chan??
haha
xgne
ko da bjya tembus territory maya aku
bhya ni
oi2 jgn bwk bala tentera
aku send virus2 cinta kt ko kang haha

Naxerul aka BoBo said...

jgan risau la..aku tak bawa bala tentera..aku bawak tentera bergajah..hahahahaha...ooo...aku dibius cinta~~~

-uniq yg pelik- said...

ya!kan aku kata..
ang xabes2 dgn cinta ang tu...
jehan sdg mencari cinta...phewittt!
hai awak..bley ngorat?

afiq Sayuti said...

ape cinta2 ni weh
i retired for long period la utk ha; itu
hohoh