Tuesday, June 8, 2010

TIDUR

Aku mengalami Insomnia baru2 ni. Malamku tidur hanya sebentar cuma. Adoi
Kadang-kadang 3jam kadang-kadang 2jam setengah sahaja.
Dulu aku tidur xingat dunia berjam-jam. Aku rindu tidur dulu yang lena tapi baru2 ni mcam ada sesuatu yang merewang-rewang dalam fikiranku. Yang membuatkan tidur aku semakin singkat..huhu

Tidur singkat ini bagus jugak sebenarnnya. Takdelah tinggal-tinggal subuh. Tapi kadang-kadang emosi aku xbetol. Ade je perasaan yang tah hape-hape kang waktu bangun pagi dan mungkin akan terefek sampai ke malam kot. HUhu. memang tak best. Tapi tidur memang penting sebab tu Sunnatullah, yang akan mengkoordinasikan diri kita esok hari dan selanjutnya. Macam rechargeable bateri la badan kita ini sebenarnya.

Apa yang aku tahu, makin kita dewasa makin singkat tidur kita. Mungkin sebab hormon kot? Sebab aku lihat2 orang-orang tua kita tidur sekejap sahaja. Boleh je bangun awal pegi kerja. Dan xde apa-apa masalah pun rasanya. Adakah fungsi otak yang membuatkan kita semakin kurang tidur dan boleh bangun awal bila makin meningkat usia?

Dan pernah aku terbaca sebuah artikel Barat ini yang mengatakan badan kita memerlukan 6-7 jam waktu tidur untuk berfungsi sepenuhnya pada esok harinya. Tapi kontradiksi dalam apa yang aku ketemukan dalam sebuah fakta Islam yang menyatakan badan kita memerlukan sekurang-kurangnya 3-4 jam sahaja untuk Resting Phase. So, aku memilih 3-4jam sahaja la nampaknya. Barat mengatakan 6-7 jam sebab mereka tiada subuh rasanya...

4 comments:

faiz ck said...

ah~imam syafie tidur 3-4 jam je kan..wah mesti tahajud memalam =P

TOXICSNAIL said...

ahahhaa menakjubkan la klo ko ckp aku gitu..haha
nope2~

sitisyazwan said...

waaaaaaaaaaaa~haha:))insomniaaa

Beejan said...

Mmg 3-4 jam..then tym 12.45-1.15 dorg qailuillah kjap untuk cover balik tym tahajud tuu..