Thursday, November 25, 2010

MASAK-MASAK DAGING

Semalam Hari Raya aidiladha. Dan kami buat kali ke 3 menyambut di India.
Oh. Sabau je la. hahhaa
Not a bad one raya kat sni. Sebab raya ngan kawan-kawan. lagipun Raya haji ni biasanya meriah bila time2 nak sembelih lembu.

Malangnya..India.
We are restricted to see any slaughtering of cows. Haha.. Ini isu sensitif bahaya la kat negara ni.
So kami hanya membyar duit daging dan petang-petang baru dapat sorang sekilo. Cukuplah menhilangkan rasa rindu pada daging ( padahal ade je kat pasar )
Semua orang dapat daging. Penuh daging korban dalam peti ais. Bau lembu semerbak harumm..aummm

Lusa di kelas, seorang rakan bertanya.'' Weh jom buat makan-makan daging korban ni. Kang lama2 berkulat kang xde sape nk makan dah''
Hahaha
ni kes tahun lepas ni. Sume orang nk ambik satu kilo daging. So 4 kilo daging satu rumah.
Sape nk masak? Sapa nk makan? Last2 hijau doe daging-daging lembu dorang tu berkulat...hahha
rugi2.
Dah lama rasanya aku x masak. Lagi-lagi masak besar-besaran ni. So kira jadi la

Hari sabtu. Semua orang yg nak join dikerahkan menghantar satu kilo daging setiap rumah. Last2 dkat 8 kilo daging jugak lah yang diterima...bau daging kat dapur..aku xsuka..hahha menusuk  lobang idong! Tapi aku paksa hantar daging yang dah potong ek, kalau tak aku membebel kang.hahha. Tapi ade gak daging2 yang x berpotong aku terima. Terpaksa membebel sekejap..haha.

Nak buat masak ape ek?
Semalaman aku berfikir. Pagi esok aku bangun terus perap daging-daging. Berhajat nak buat daging BBq, daging bakar kunyit, daging masak merah dan juga daging masak kicap. All is about Daging. Memang party daging abes-abesan la!
Sorang-sorang hantar daging...ada yang awal ade yang lambat..paling lambat dah kul 6. lol.
Punya la liat daging-daging ni nak rebus. Berjam-jam.
Alhamdulillah jadilah jugak.
Mula-mula aku risau jugak. Ramai betol yang datang. Aku bkn agen mengajak. Katanya dalam 20++ orang last2 yang datang aku rasa dkt 40++ hahha.. selmat cukup..heheh

All good part dah selesai. Alang2 kami terus buat birthday Batang, Arep joe dan Nabil gak ( walaupan nabil ghaib gi amek bakal mertua ). Sempat diteluri lol.
Then part paling aku xsuka ada juga, bila orang tanya " Kau belajar masak ni dari mana ni "
Hahhahahhaha. Jangan tanya aku soklan begini sesungguhnya aku aku ada pengalaman pahit tentang ini.

The truth is, I missed the chances to learn cooks from my mother. I started when only 10 years old. The rest I need to learn myself and so on..

1 comment:

faiz ck said...

jehan.dont b sad. cherish that moment of yours.mak kau mesti bangga to have a thoudhtful son cam kau...

taun depan ajak aku lagi..hehe leh aku tolong2..hehe

moga mak kau bersama org yang beriman

al fatihah