Sunday, September 7, 2008

LELAKI DARI PLUTO, WANITA DARI ZUHAL

Lelaki mempunyai pelbagai bibik persamaan dengan seorang wanita. Mungkin tidak pada rupa paras, suara, tingkah laku dan sebagainya. Tetapi senandung lalu pernah menyatakan, '' Apabila seorang lelaki berdiri di hadapan cermin, akan terpapar imej di dalamnya, dan ketahuilah imej itu adalah wanita''


Objek sebenar serta imej pada natijahnya kelihatan serupa. Tetapi tidak sama. Sekali lagi diingatkn SERUPA tetapi tidak SAMA~ dan di mana ketidaksinonim itu berlaku? Mari sama2 kita lihat dan ambil serba-serbi

EMOSI

Apabila seseorg lelaki itu merajuk atau dalam kesedihan, usah dikau menyusahkan dirimu utk memujuk pada masa itu juga. Silap2 pujukan itu akan dibalas dengan maki hamun serta sumpah seranah yg mungkin tidak dijangkau akal fikiran. Apatah lagi jika dia sedang marah berapi. Api yang panas jangan sekali-kali disimbah minyak, mau meletus!
Mereka lebih mahu bersendirian dan berfikir secara waras buat suatu masa, tidak kira masa yg panjang atau pendek. Sewajarnya itulah yg dilakukan kebanyakan kaum adam dinihari. Dan apabila waktunya tiba utk dipujuk dan disejukkan, pergilah mulakan tugas penyejukan ya! ^__^

Kontradiksinya, seorang wanita sgt2 rasa memerlukan apabila berada dalam kondisi sedih, marah dan dll. Bagi mereka, tempt utk luahan rasa ketidakpuasan hati serta marah amat perlu. Tidak kira siapa jua sekali pun yg ada, emosi mereka senang dibaur suasana. Dan jika tidak terkawal mampu membuatkan orang sekeliling tidak senang duduk. Mereka lebih gemar menitiskan air mata. Senang mengalami gangguan emosi jika bebanan yang ditanggung mencabar kesabaran. Agak sensitif tetapi bukan bermakna merajuk cuma mahukan perhatian ^(^__^)^

EGO

Ego seorang lelaki sebenarnya adalah 2kali ganda berbanding wanita. Dia tidak akan mudah mengaku salah, jauh sekali mengutarakn ucapan 'maaf'. Jangan dicabar sebarang perkara kerana cabaran itu mampu membuatkan kaum adam bertindak di luar jangkaan pemikiran. Keegoaan lebih terserlah dalam percintaan, di mana sesetengah mereka tidak senang2 akan mengatakan ayat2 cinta.

Ego seorang wanita turut dirasai pabila berhadapan dgn orang yg tersayang, tidak akan mengaku kalah dengan cepat. Merajuk merupakan suatu aspek menyerlahkan keegoaan selaku seorang wanita dan secara tidak langsung rajukan seorang wanita mampu menurunkan ego seorang lelaki. Wanita kalah dalam menyatakan ketinggian ego, sebabnya??kebanyakan mereka mampu mengalirkan air mata dengan mudah. So menandakan ego wanita pada tahap yg boleh ditangani.

PEMIKIRAN

Lelaki lebih cenderung pemikiran yg bebas dan meliputi segala aspek, tidak kira positif dan negatif. Keupayaan lelaki untuk berfikir secara rasional adalah dua kali ganda berbanding wanita, kerana kurniaan pemikiran yg ke hadapan. Sesetengah lelaki mempunyai fikiran yg simple, dia tidak mencampuradukkan perkara2 remeh atau masalah dlm kehidupan, malahan mengutamakn yg lebih2 penting. Senang melupakan perkara yang sakit, jika diberikan masa dan peluang untuk berfikir secara rasional. Jika melibatkan hal2 keindahan dan artisitik, serahkan kepada lelaki kerana mereka mempunyai tahap kreativiti yg lebih hebat.

Wanita lebih terbawa2 oleh emosi dalam menentukan tindakan, Kata2nya kadang2 merupakan emosi dan bukannya pemikirannya. Mempunyai kredibiliti pemikiran yg telus, teliti dan cermat. Pemikiran yang bulat, iaitu kebyakan perkara yg dilakukan adalah positif semata2, so sebarang negatif seperti rokok akan dipandang jauh ke bawah lembah hina. Kurang berfikir panjang atas sesuatu perkara tetapi mampu memikirkan sesuatu perkara yang remeh sedalam2nya sehingga menimbulkan keresahan dan kegelisahan (naluri ibu).

APAKAH KESINAMBUNGAN ANTARA EMOSI, EGO DAN PEMIKIRAN?

PEMIKIRAN MENCETUSKAN GANGGUAN EMOSI DAN KETINGGIAN EGO...

EGO MENJADI HALANGAN KESTABILAN EMOSI DAN MENTALITI PEMIKIRAN..

EMOSI MAMPU MENGALAHKAN EGO SERTA PEMIKIRAN YG RASIONAL..

P/s= ini hanyalah beberapa hakikat yang dapat saya cetuskan dari sudut mata kaca ini serta sahabat2. Mungkin anda lebih arif tentang perkara2 terlibat. Sama2lah menguasai ilmu psikologi ^__^

51 comments:

*AYAN* said...

"Agak sensitif tetapi bukan bermakna merajuk cuma mahukan perhatian ^(^__^)^"...

well...btul la nih..
tp ade gk pompuan yg sensitif sbb dia mmg dh dilahirkan mcm tu..
tak bermakna dia sensitif,dia nakkan perhatian~~
ehehe..

afiq Sayuti said...

to ayan
hahha btol2 mmg xdpt dinafikan kot psl tu
erm thap sensitiviti wanita cmtu msti tggi
payah layan hahah~

tp ada gak laki2 sensitif haha
tensen tol tgk
tkut wa ckp lu~hoho

*AYAN* said...

yea
lelaki cmtu agk memualkan daku..
ahaha

afiq Sayuti said...

hahahah
ko akn bjumpe dgn mereka dgn lebih dkt pd khidupn akn dtg..hoho

Lyna Wan said...

lelaki panas baran 2 kira lelaki sensitif x?

cik zetty penjaja bijan said...

jap jap. aku tak paham. uda dari pluto. mungkin benar. lebih dingin dan berhati batu *no offence* tapi gadis dari zuhal. apakah signifikannya?



;pp

*AYAN* said...

jgn la jehan..
daku allergic org mcm tuh..
ahaha..
kpd cik zetty,lu piki la sendiri..
ahaha
lyna,bg aku,lelaki pns baran tu agk sensitip la..
tp bagi aku,laki yg sensitip ni,is org yg tak matured lg.cepat melatah ble jd pe2..

Honcho Cho said...

aku xsnesitip,so aku matured x cik ayam??????

:-)

afiq Sayuti said...

to lyna
agak sensitif la lelaki yg pns baran tu
emosi yg sgt stabil
so better watch with ur words =)

but nk ajr skit cmne nk menangani laki2 cmtu
erm cbe ckp cmni
" ko ni asal nk marah2, sensitif lebih kalah pompuan"
hahah komfem sengap!
mreka tu mmpunyai ego yg amatla tggi mggunung hohoh

p/s=tgk keadaan gak, tkut nnt die meletus jd jelmaan syaitan tanduk lak hoho

afiq Sayuti said...

to zetty
zuhal mmbw pelbgai signifikan hoho
1.Gegelang zuhal sbnrnye adalah bentukan2 ais yg lembut di mana akan cair ats suhu yg tggi, so wanita secra lumrahnya dijadikan lembut dan halus =)

2.warna atmosfra zuhal yg terdri drp hijau+biru+kuning dan akn berubah2 mgikut keadaan, spt emosi wanita yg tdk menentu, lebih2 lg dtg bulan "no offense"

3.terdri drp gas2 yg beracun dan udara yg menyegat, so wanita bole mnjadi madu yg manis atau menjdi tuba yg mmbunuh =p

p/s=amacam zetty?hohoh.tu je fakta2 skit2 yg dpt dibuktikan hehe

afiq Sayuti said...

to ayam
byk2 bersabar..ko kne pndi menangani laki2 sensitif ni..so ko kne la byk2 mendampingi laki2 yg open-minded macam..akU!haha or honcho ke =P

jgn isau
thap sensitif seorg laki tu xlama..skjap je..ilang panas die ilang la sensitif tu..
sensitif xbermkna xmaturd gak dik oi
cbe tgk org2 tua, mkin berusia mkin sensitf dgn pelbagai..lagi2 anak2

tp org kata hidup ni satu pusingan..
kita bermula dgn bayi yg merangkak...
kemudia dewasa yg matang...
dan menjadi tua membongkok...
natijahnya, org2 tua sbnarnye akn mempunyai lagak spt anak2 kecil, kne suap..najis tidak terurus dan sensitif ble kne marah.btol x?
tu la kdg2 kite prnah dgr mnusia berdoa spy tidak hidup shingga terlalu tua shingga mnyussahkn org di sekelilingnya...

p/s=pjg gler aku bebel..aiyo

afiq Sayuti said...

to honcho
ko komfem ko x sensitif? =p
hahah

Honcho Cho said...

aaaa..pnjg nye jehan membebel..
tp aku setuju,honcho ngan jehan mmg open minded..haha

afiq Sayuti said...

org yg xde blog x open-minded la
xde konsep mind-sharing
hahha

sori2
japgi tah2 aku kne fire kang adoi2

*AYAN* said...

adoiyai..
letih aku mmbaca
aha..
tp btol la sumer yg jehan merapu-kan itu..'
tp kpd honcho:matured juga mmpunyai ciri2 lain yg tersendiri..like bijak wt kptusan,tenang bile ade prob,etc..

"1.Gegelang zuhal sbnrnye adalah bentukan2 ais yg lembut di mana akan cair ats suhu yg tggi, so wanita secra lumrahnya dijadikan lembut dan halus"

*oho!tak pernah perasan plak ade sifat2 ni dlm diri aku*ahahaha

Lyna Wan said...

haha,mmg betol pun ayam.
Jehan, kalau aku ckp mcm 2 maunya aku kna baling ngn gitar.

1.Gegelang zuhal sbnrnye adalah bentukan2 ais yg lembut di mana akan cair ats suhu yg tggi, so wanita secra lumrahnya dijadikan lembut dan halus =)
3.terdri drp gas2 yg beracun dan udara yg menyegat, so wanita bole mnjadi madu yg manis atau menjdi tuba yg mmbunuh =p

honestly la,geli gila aku bc these 2 facts.no offense kay,tp mmg geli la

afiq Sayuti said...

to ayam
walawey...aku xmerapu la..aku berckp menggunakn 100% logik akal mnusia biasa hoho

sbnarnye ade je sifat 2 dlm dri ko la ayam
justt ko x discover lgi kot
myb satu ari nnt ko akn berjumpe ngn sift natural ko tu hohoh

p/s=aku mmg hebat bebel

afiq Sayuti said...

to lyna
ececeh malu nk admit sift wnita lak ye
ade je sift tu..jauh dlm sanubari korg2 kot!hoho

xyah geli2..klo geli xleh wt pape
klo gatal leh gak garu sendri2 haha

*AYAN* said...

si jehan ni mmg la..
naik loya tekak aku dgr ayt dia..
ahaha..
anyway,gud point there..
btoi la pe yg hg ckp..

cik zetty penjaja bijan said...

mendengar hujah2 bernas inche jehan *utk soklan aku + soklan korang2 gak laa*. aku terasa seolah dilibas! lalu terhantuk ke dinding. lantas tergolek di tangga. dan akhirnya tersadai di kaki tangga.


kekeke~

afiq Sayuti said...

to ayam
ayo2 ape loya2 ni
pose ni weh =p
erm point ku xdela kuat sgt pn
anyhow, sume itu terpulang pd hak sendri indvdu msing2 ^__^

afiq Sayuti said...

to zetty
erk tu pndgn n ulasan je cik zetty
nothing more than pape pn
harap2nya tiada gurisan perasaan ye =)
chill2 ouit2

p/x)= laki n perompuan saling melengkapi krn itu msing2 tiada kesempurnaan hakiki

cik zetty penjaja bijan said...

yg ko ckp tu shud make sense laa. aku ngaku.. betol2.. sebab tu terase dilibas.. tang jatoh tangge tu accident semate. klo cakap tu impak dari ko kang riak tak abes pulak.

*AYAN* said...

p/x)= laki n perompuan saling melengkapi krn itu msing2 tiada kesempurnaan hakiki


ahaha..
u bro..
u really shud write a novel or sumthing..
ahaha..
sgt mendalam la..
aisemen..
kpd zetty..
dh kena libas tu,tak taw nk duk diam2??
kang kena pelempang jepun plak..
ahahahha..
kidding2!~

afiq Sayuti said...

to zetty
amboi2 wtpe aku nk riaknye plak
dose tau riak2 ni
syirik kecil gitu
hohooh
alahai ciannye jtuh tgga..
darah x?huhu

afiq Sayuti said...

to ayam
hahaha klo aku dberi peluang
da lme aku wt buku da ayam hoho
xde sape pn nk ksik aku ruang nk wt buku
teringin gak nk dpt royalti 10thun hohoh
=p

cik zetty penjaja bijan said...

org yg bakal kena pelampang jepun adalah ank, yam oi.. taw sbb pa kan?
p aku stuju laa. inche jehan patot menulis buku o pape yg patot laa.. sikit sebanyak dpt memotivasi org yg kurang termotivasi spt aku dan cik ayam. kan yam?


p/s: untung laa klinik. ramai pesakit jatuh tangge terlibas dek hembusan fakta maut inche jehan.


x_x

keep humming the beat...nurhanisahmohamadkani said...

waaaaaaaaaaaaaaaaa...aku tertinggal a really nice grup discussion kt sini..ahahaha..erk,bab2 emosi pompuan tu ak agak stuju...sbb ak pown slalu emosi...heeee..n siyesly to girls..EMOSI YG BERLEBIHAN SGT2 TAK BAIK UTK KESIHATAN...percayelaa ckp aku..sbb bile kite terlalu emosi,kte nnti hilang pertimbangan rational...sbb tu la de kes2 bunuh diri...bunuh ank sdr..mcm2 laa..then x sume pompuan tu kuat nk thn emosi..mmg kdg2 x tunjuk n x cite..tp tu yg bhaye sbenanye..sbb ley 'mkn dlm'..haha..its ok nk share problems..sbb klau sorg2 nnti x tertanggung rsenye..hehe..

so, girls...nk nanges ke,merajuk ke..sikit2 sudaaa...sbb klau over,nnti org len pown sng fed up...hahaha =p

sory korg..tersyok sdr lak type comment..haha =p

afiq Sayuti said...

p/s: untung laa klinik. ramai pesakit jatuh tangge terlibas dek hembusan fakta maut inche jehan.

hahah zetty2
sian la pesakit2 tu ttbe2 lak kne jtuh la.bukn fakta maut cik oi, just more to reality je hohoh
jom la ite idop dlm realiti skit
asik idop dlm khayalan je
hehee

afiq Sayuti said...

to jelo
hai welcome jelo
erm xdela diskusi ni bese2 je..just nk belajr mencerminkn dri sendri
yg baik kte jdikan lebeih baik
yg xbtol kite btolkan semula
hehehe

well emotion is one biggest fan of girls kot.tp same too boys gak kdg2..depends la..probnya bkn terukur sejauh mana tahap emosi itu, tetapi sepatutnye kte kne tau menangani emosi itu dgn lebeh bijak, waras dan beretika

p/s=hueheue cmla aku xberemosi gak..

-uniq yg pelik- said...

ang ni la kan..
mmg suka bnda2 man vs woman ni..
hahaha..
seb bek xbwk kuaq isu nabi ritu..=P
tgk la wey..
bkn aku s0rang ja kata ank ptut tulis buku..
zetty dan ayam p0n kata gak..
tukaq k0s la wey..
p amek sastera..
jd sasterawan ganT a samad said..
bersajak dah bley dah...=))

afiq Sayuti said...

uniq
ang perli aku ka ayuni?haha
xpa aku mmg ketegaq legu ni
erm xpa..aku mmg suka sastera..xpa la nnt aku wt kerja sambilan ja.
buleh kn
ang ingt senang ka nk wt buku2 ni
adoi2
payah na!
nk kne kumpui2 pengaruh2 skit
bru tip top
hohoho
ang kn byk pengaruh..tlg la aku yg krg pengaruh ni huhu

-uniq yg pelik- said...

ang pgey aku dgn nma tu lg skali...aku angk0t samseng mna2 p blasah ang...h0h0..
aaaa..
ank pkiq2 sindri la aku perli ka apa...hahaha..
bila taun plak aku ni byk pngaruh...
aku ni pendiam ja orgnya..
xreti carik pengaruh..
bukan mcm ank yg buas...=P

cik zetty penjaja bijan said...

eleh yun.. mentang2 ank khatam jodi picoult.. pa cita?

sat sat jehan.. ni aku menyemak bg fakta sikit psl laki ngan pompuan "idaman". saja nk share.

BODY
he: muscular, fat-free but not bulky
she: slim, fat-free but voluptious

HEIGHT
he: at least 6'3", not > 7'1"
she: at least 5'8", not > 6'5"

HAIR
he: short, lustrous, radiant
she: long, bouncy, glossy

EYES
he: arresting, piercing
she: flirty, demure

NOSE
he: strong
she: sharp

AGILITY
he: acrobatic
she: contortionist

STAMINA
he: ultra-marathon
she: marathon

SPEED
he: faster than she-woman
she: fast

KNOWLEDGE
he: encyclopaedic
she: sufficient

SMILE
he: sexy, bold
she: coy, decorous

HUMOUR
he: brash
she: modest

CONDUCT
he: conquering
she: yielding

APPETITE
he: voracious
she: sensible

SEX
he: to dominate
she: to serve



;D

afiq Sayuti said...

to uniq
wah2 jgn le gu tu
sy tkut..hoho..xmo ar upah2 samseng
kita one on one?hahah
bunyik cm men dota la plak
erm
aku xbuas la
pemikiran aku je kdg2 buas meronta2 ibarat mau keluar dr sangkar

afiq Sayuti said...

to zetty

*HAIR
he: short, lustrous, radiant
she: long, bouncy, glossy *

erm i wont agree with this one..adoi2 mne leh pertikaikn rambuthohoh..radiant is nice but short?nah~

*EYES
he: arresting, piercing
she: flirty, demure *

this one makes sense hehe.but for guys would be good.but the girls?flirtyn eyes?erm not so demanded...


*HUMOUR
he: brash
she: modest*

erm..i think guys should be modest..instead he already nature-born.but if he's a plastic-humorous?wah2 annoying!
girl?ok2 the modest the better..

p/s=thanx sharing this one zetty =)

cik zetty penjaja bijan said...

no woes.. sharing is caring bak kate omputeh. tapi rasenye fakta2 neh tak brape nak masok akal laa.

HEIGHT*
he: at least 6'3", not > 7'1"
she: at least 5'8", not > 6'5"


ni giant neh cenggini.. *aku sensitip bab2 tinggi ni*

bab humor tu.. aku nasihatkan laki2 ni supaye jadilah laki yg klakor.. sbb mostly pompuan suke. tapi yg pesen melawak kuang hajo tu. ready la nk menerime pelempang jepon.

-uniq yg pelik- said...

zet!!
aku sokong ang..
aku mmg suka lelaki klakar...
hehhee..
dan jugak yg mempunyai snyuman yg menawan...=)

afiq Sayuti said...

to zett
btoi gak
tggi n besaq yg menkjubkn sggh hohoh
aku bru ja pasan
erm klakar?
nope..kdg2 klakar tu hnya sbg 'feromon' utk trik perhatian je
better watch out..hehe

afiq Sayuti said...

to uniq
senyuman menawan?
hehe
klo sengih yg menawan dikira x?hahaha

-uniq yg pelik- said...

yea!1st time ang pgey aku btoi2..
thniah2!
sengih menawan?
bley gak k0t...tp xyah over sgt sengih tu...hahahaa..
n klakar tu mmg pnting la wey...
spya dia mmpu mmbuat aku tersnyum spjg msa...cewah!
tp xyah la buat lawak b0d0 plak..hehe..=P

cik zetty penjaja bijan said...

betol tu yun.
laki yg sengih menawan *laaa sangaaat* kdg rase serabut gak. bajetkah?
tang lawak tu sgt perlu. maka si perawan pon akan senantiasa memaniskan muka, bersenyum. bahagia barangkali. cecece~ kan yun?


;D

afiq Sayuti said...

to uniq
ouch!terasa aku ang ckp senyih over..aku xtau awat rahang aku senang sgt nk sengih2 ni hehe
nk wt ang tersyum senantiasa?
why dont having sum1 yg caring n romantik?hohoho

afiq Sayuti said...

to zetty
sengih seorg laki menampkkan kesopanan dan kematangan berbanding humor semata2
hahaha =)

-uniq yg pelik- said...

yg caring dan romantik?
aaa...sederhana dlm caring+romantik la..
satG kal0 caring sgt...jd rimas la plak aku...hahah..
dan kl0 romantik sgt..
aku jd geli la pulekk..
lgi satu ciri..
iaitu berani...
berani dlm menyatakan yg dia suka kat aku....hehehe..
lelaki mlayu ni kdg2 penakut nk ngaku..bkn sb pa..sb ego..
tkut eg0 jatuh bila kena reject la k0n0nnya..
sb tu la byk pompuan mlayu ni kawen mat saleh...
kan zet?
hehehee..=P

afiq Sayuti said...

amboi2
mcm la kami ja laki yg asik bersalah
kdg2 keberanian kami ni yg wt angpa rsa tkut gk
apa la angpa ngerti kn..

-uniq yg pelik- said...

inchi jehan..
saya xphm apa yg cuba anda nyatakan di situ...
apakah mksud anda bila anda myatakan kdg2 kbranian kaum adam mmbuatkan kaum hawa takut??
saya blurr..saya xphm...:-??

dan jgnla pulak myatakan kami ni suka myalahkan laki2..
tp itu adalah hakiki..
yerp..hakiki cik jehan...=P

cik zetty penjaja bijan said...

betol bak kata cik ayuni. maaf. uniq. slaen dari faktor figura serta rupa mat saleh yg kununnye, mind you! kununnye lebih ganteng berbanding laki melayu. slalunya ketinggian hampir 6', bermata biru atau kelabu, hidung mancung dan berkulit putih kemerahan mampu mebuatkan gadis2 bukan shj melayu bahkan kaum2 laen menoleh dua kali. mereka dikatakan lebih memahami dan gentleman. *aku tatauuu, sekadar membace remaja*

namun setelah menghadiri kursus btn. rasenye gadis2 melayu harus peka dgn situasi ini.
klo laki bukan melayu. kot nak angkut pi ngara depa ka. anak2 ankpa tak dapat scholarship mara ni nanti. tak merasa nikmat kita ni..


huhh. ntah ape-ape ntah aku bebel.. o_O

afiq Sayuti said...

to uniq
sbnrnye aku reply tu mse aku tgh bengong
adoi2
aku pn bler bce blik rse cm tah pape
tp xde perasaan plk nk gelak ketawa
hahaha
erm abaikan je laa....

afiq Sayuti said...

amboi2 zett
ang mmpunyai probability yg tggi utk berkwin ngn mat sleeh

hohoh

cantik la mata anak2 ang nnt
hohoh

. p i s e y . said...

hahah.gilaak.ni forum ke paaa nie.
hahah.

neway.nice topic.
n ulasan yg agak besh.

pompuan mmg jiwang pe..
ak jiwang^^

n yes..lelaki yg humorous.
mmg bnyk point utk itu \^^/

hahah.